1 op de 4 Nederlanders voelt zich niet ondersteund op het gebied van welzijn- en gezondheidszorg door hun werkgever en is hierdoor eerder geneigd om hun werkgever te verlaten. Gelukkig kunnen werkgevers hier iets aan doen. De mate waarin een werkgever ondersteuning biedt aan haar medewerkers, heeft namelijk invloed op de weerbaarheid van medewerkers én op hun vertrouwen in een werkgever. De coronapandemie laat zien hoe belangrijk het is dat werkgevers medewerkers ondersteunen.
Een hoge mate van vertrouwen zorgt voor een grotere betrokkenheid. Bij een betrokken medewerker is het minder waarschijnlijk dat hij of haar zijn werkgever verlaat, zo blijkt uit ons Health on Demand-rapport.
Werkend Nederland wil flexibiliteit
Werkgevers kunnen hun medewerkers op veel verschillende manieren ondersteunen. De meest gewaardeerde manier onder de medewerkers zelf is het aanbieden van flexibel werken: 9 op de 10 medewerkers vindt dit de belangrijkste gezondheid- en welzijnsondersteuning vanuit een werkgever. 3 op de 5 medewerkers vindt dit zeer waardevol óf zelfs extreem waardevol. Als werkgever kun je eigenlijk niet achterblijven op dit gebied. Maar hun verantwoordelijkheid reikt verder. Zo is ook een ergonomisch ingerichte thuiswerkplek van invloed op de gezondheid van medewerkers. Veel mensen beschikken thuis niet over een goede werkplek; hier kun je dus hét verschil maken. Daarnaast kan de werkgever de collectieve zorgverzekering meer promoten of overwegen om een collectieve zorgverzekering af te sluiten voor de medewerkers. Veel collectieve zorgverzekeringen bieden tal van mogelijkheden om medewerkers te ondersteunen maar zijn onbekend bij de werkgever en medewerkers. Al deze vormen van ondersteuning leiden hoogstwaarschijnlijk tot meer loyale én betrokken medewerkers.
Weg met de ‘one size fits all’-arbeidsvoorwaarden
Nederland doet het op gebied van flexibel werken (helaas) niet zo goed: we lopen achter op andere landen. Vaak hanteren we hier nog de one size fits all-arbeidsvoorwaarden: een breed scala arbeidsvoorwaarden dat voor iedereen geldt. Maar als werkgever scoor je juist bij je medewerkers als je diversifieert. Een jong gezin heeft simpelweg andere behoeftes dan een alleenstaande of gezin waar de kinderen van zijn uitgevlogen. Iedere groep vraagt om een andere benadering. Gooi daarom niet zomaar een selectie arbeidsvoorwaarden over de schutting, maar ga in gesprek met je medewerkers om te achterhalen wat hun wensen zijn. En houd altijd rekening met de verschillen, bijvoorbeeld tussen gezinnen, salarisniveau en geloofsovertuiging of en LHGBTQ+.
Flexibel werken doe je zo: hét strategisch referentiekader voor werkgevers
Werkgeversprogramma’s komen vaak al tegemoet in belangrijke levensgebeurtenissen, zoals de geboorte van een kind, een begrafenis of een huwelijk. Maar de toekomst vraagt om een bredere kijk van op ‘de momenten die ertoe doen’ voor individuele medewerkers. De pandemie heeft de perspectieven van mensen veranderd: we zijn gewend aan de flexibiliteit van het thuiswerken, waarbij er meer tijd is om bijvoorbeeld kinderen weg te brengen en op te halen of waarbij u overdag naar uw wekelijkse fysiotherapieafspraak kunt gaan. Om te zorgen voor meer betrokken en (dus) loyalere medewerkers, moeten werkgevers een bredere definitie hanteren van ‘flexibel werken’. Hierbij helpt het volgende referentiekader.
Geef medewerkers de ruimte om:
- Te beslissen om wanneer zij hun uren maken
- Te bepalen waar zij hun werk doen
- Te bepalen welk werk er wordt gedaan
- Te beslissen hoe er wordt gewerkt
- Te beslissen wie het werk doet
Kortom, als werkgever is het niet alleen belangrijk om er voor je medewerkers te zijn op de momenten die er echt toe doen, maar ook om hen de ruimte te geven – in de breedste zin van het woord. Dit vraagt mogelijk enige aanpassing, maar resulteert uiteindelijk in meer betrokken medewerkers.