Effectief en efficiënt werken kun je op allerlei manieren doen. Je kunt kritisch kijken naar wat echt belangrijke taken zijn, en nee zeggen tegen alles wat daarbuiten valt. Je kunt plannen tot een kunst verheffen en je hele week in je agenda opdelen in behapbare, concrete stukjes. Ook handig: een ander laten doen waar hij beter in is.
Dat betekent niet dat je lui werkt, maar dat je slim werkt. De afweging daarin maken is heel persoonlijk, want ieders situatie is anders. Een ondernemer maakt hele andere afwegingen dan iemand die in loondienst werkt. Wie werkt in een commerciële omgeving vindt weer andere aspecten belangrijk dan wie werkt in een non-profit organisatie.
Wat ik al snel heb gemerkt als ondernemer – inmiddels al een jaar of 13 – is dat je nooit moet proberen alles zelf te kunnen. Sommige dingen zal ik nooit leren, gewoon omdat ik ze niet begrijp. En op andere vlakken gaan dingen zo snel, dat ik het niet eens zou willen kunnen, omdat mijn kennis te snel zou verouderen. Dat geldt bijvoorbeeld voor fiscale wet- en regelgeving. Die kun je beter aan een goede boekhouder of accountant overlaten, om te voorkomen dat je geld misloopt of zelfs moet bijbetalen.
Al dan niet met een beetje hulp
Ook ben ik dolblij met mijn virtual assistant, die me uit handen neemt waarvoor ik geen tijd kan of wil vrijmaken. Denk aan administratieve taken, overzichten bijhouden, of dingen voor me uitzoeken.
Qua marketing kun je als ondernemer heel veel zelf, al dan niet met een beetje hulp. Je bedrijfsnaam bedenken, je doelgroep kiezen, je producten en diensten ontwikkelen: allemaal belangrijke elementen van je bedrijfsvoering. Dan zijn er creatieve en technische aspecten waarvoor het echt handig is om iemand anders in te schakelen. Zo heb ik mijn website wel zelf ‘bedacht’ (wat wil ik waar, hoe ziet het eruit?) maar liet ik het bouwen ervan met liefde over aan een specialist.
En een website perfectioneren, daar komen weer anderen bij kijken. Zoals een goede tekstschrijver, of een online marketeer die meedenkt over welke zoekwoorden nuttig zijn en je kan vertellen op welke manier Google ads je echt iets opleveren.
Liever slim dan druk
Bij de vraag of je iets zelf moet doen of niet, stel je jezelf eigenlijk een andere vraag: wat kost iets, en wat levert het je op? Dat kan zijn in letterlijk zin (harde euro’s). Maar ook in energie, aandacht, tijd, zichtbaarheid, gunfactor, ambassadeurs… Niet altijd even grijpbaar en niet altijd precies in harde cijfers uit te drukken. En toch voor ondernemers de beste afweging die je kunt maken.
Liever lui dan moe? Nee, maar wel liever slim dan druk.