Duidelijkheid blijkt de sleutel. Als ondernemer ben je de eigenaar van het instituut, neem je risico’s en maak je keuzes over de richting van de salon en de manier van werken. “Medewerkers
moeten zich dat realiseren”, zegt Jacco van den Berg, eigenaar van Van den Berg Training & Advies. “Je maakt afspraken over prestaties, gedrag en houding. Deze kun je als leidinggevende ‘vrolijk’ meedelen en er je medewerkers aan herinneren, mocht dit nodig zijn. Ze moeten zich realiseren dat een slechte behandeling of een slechte service op een feestje vijftien keer wordt doorverteld. Vooral omdat in schoonheidsinstituten klantgericht werken en service enorm belangrijk zijn.” “Als werkgever heb je vaak meerdere petten op”, vult Hetty Hanekamp aan.
De eigenaar van Factor H. benadrukt dat je als werkgever bepaalde plichten hebt. Tegelijkertijd ben je ook collega die behandelingen geeft. En daar zit dan vaak de behoefte om aardig gevonden te worden. Terwijl werknemers het juist heel normaal vinden dat je een andere positie hebt. Sterker: ze willen met je meedenken over wat je wilt bereiken. ”Medewerkers willen weten: waar wil je naar toe en wat moeten zij doen om dat te bereiken? Daar mag je best duidelijk over zijn. Zeg waar je over bijvoorbeeld vijf jaar wilt staan. Dus: hoeveel klanten wil je dan hebben, hoe hoog moet de omzet dan zijn, hoeveel omzet wil je uit de verkoop hebben?”, vindt Hetty Hanekamp. Dat is een kwestie van bewustwording van de medewerkers. Op deze manier voelen de medewerkers zich als volwassenen behandeld. Juist door streng te zijn of door je te aardig op te stellen, doe je net alsof ze kinderen zijn. Grote kans dat ze zich ook als zodanig gaan gedragen. Jij zet de lijnen uit en jij bespreekt met het team hoe je je doel wilt bereiken. En het leuke is dat je dan ook nog aardig gevonden wordt.