Heb je een motivatiebrief nodig voor jouw sollicitatie? Voordat je begint aan je motivatiebrief is het goed om te weten waarom werkgevers op zoek zijn naar wat jou motiveert. En wat is motivatie eigenlijk precies? En hoe bereid je jouw motivatiebrief goed voor? Je leest het in dit artikel over solliciteren met een motivatiebrief.
Wanneer schrijf je een motivatiebrief?
Solliciteer je met een sollicitatiebrief of een motivatiebrief op die ene leuke vacature? Dat hangt ervan af wat er gevraagd wordt in de vacaturetekst. Je schrijft een motivatiebrief wanneer de werkgever daarom vraagt en anders kies je voor een sollicitatiebrief. Beide brieven hebben sterke overeenkomsten, maar een sollicitatiebrief focust meer op kennis, vaardigheden, opleiding en werkervaring. Het is een extra toelichting op je cv, een mogelijkheid om uit te wijden over zaken die in je cv heel beknopt vermeld staan.
Jouw ‘waarom’ centraal in je motivatiebrief
Een motivatiebrief draait daarentegen vooral om jouw ‘waarom’. Waarom wil je bij het bedrijf werken? Waarom spreekt de functie je zo aan? Waarom heb je voor dit beroep gekozen? Waarom ben je enthousiast en waarom denk je te kunnen bijdragen aan de organisatiedoelen? In een motivatiebrief heb je alle ruimte om je persoonlijke kwaliteiten en je drijfveren toe te lichten.
Wat is motivatie eigenlijk precies?
Voordat je aan de slag gaat met je motivatiebrief, geven we je eerst wat meer uitleg over motivatie. Want wat is motivatie precies?
Motivatie is alles wat jou als mens tot handelen beweegt.
Het kan voortkomen uit je behoeften, je doelen, je gedachten over hoe moeilijk of makkelijk je een doel kunt halen en je mening over je eigen vaardigheden. Ook speelt mee of je voor het wel of niet doen van een activiteit een straf of juist een beloning kunt verwachten.
Motivatie valt uiteen in intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Omdat het onderscheid niet altijd heel strikt te maken valt, voegen wij daar nog een mix-variant aan toe: belang. Hieronder lees je er meer over.
Intrinsieke motivatie
Wanneer je iets doet omdat de motivatie vanuit jezelf komt, is dat omdat je intrinsiek gemotiveerd bent. Je doet het omdat je het leuk vindt om te doen of omdat je een zelf gesteld doel wilt halen. Niemand hoeft jou achter de broek aan te zitten, je komt helemaal uit jezelf in actie. Je bent niet op de vlucht voor een straf of juist een beloning aan het najagen. Dingen die je doet omdat je intrinsiek gemotiveerd bent, vallen in de categorie ‘Wat Doe Je Als Niemand Kijkt’.
Vaak kun je intrinsieke motivatie koppelen aan karaktereigenschappen.
- Je vindt het leuk om als internationaal accountmanager de wereld over te vliegen, omdat je avontuurlijk bent.
- Je geniet ervan om een kwartaalrapportage op te stellen, omdat je georganiseerd bent en zaken graag overzichtelijk houdt.
- Je gaat als advocaat tot het uiterste voor je cliënt, omdat je een groot rechtvaardigheidsgevoel hebt.
- Je vindt het heerlijk om als schuldhulpverlener huishoudbudgetten op maat te maken, omdat je een goed gevoel voor cijfers hebt én een groot sociaal hart.
- Je bent een goede onderzoeksjournalist, omdat je enorm nieuwsgierig bent en zaken graag grondig uitpluist en analyseert.
Dit zie je ook terug in je privéleven:
- Je leert vol overgave Zweeds, omdat je grote liefde uit Zweden komt.
- Je traint dagelijks voor de Run for Kika marathon, omdat je nichtje leukemie heeft.
- Je bent gestopt met roken, omdat je zwanger wilt worden.
Extrinsieke motivatie
Bij extrinsieke motivatie spelen prikkels in de externe omgeving de hoofdrol. Je komt in actie om een straf te vermijden of een beloning in de wacht te slepen. Je presteert niet voor jezelf, maar voor een ander. Je laat je leiden door wat een ander van je vindt en kiest er daarom voor iets wel of juist niet te doen.
Redenen om vanuit extrinsieke motivatie in beweging te komen en te kiezen voor een bepaalde baan zijn bijvoorbeeld:
- Een dik salaris en auto van de zaak
- De status van de functietitel
- Het imago van het bedrijf
- De locatie: het bedrijf is lekker dicht bij huis.
- Veel vakantiedagen
Ook in je privéleven handel je vaak vanuit extrinsieke motivatie. Denk maar aan:
- Het tijdig invullen van je belastingaangifte
- ‘Gezellig’ mee naar verjaardagsfeestjes van je … [schoonmoeder, buurman, tante, …]
- Je houden aan de snelheidslimiet
Belang
Wanneer je iets doet omdat je ergens het belang van inziet, is dat een mix tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Je doet het niet omdat je het leuk of interessant vindt. Ook heb je niets te bewijzen aan jezelf of je omgeving. Er wacht geen grote beloning op je als het klaar is, en als je het niet doet dan zijn de consequenties ook prima te overzien. Je doet het omdat het nodig is. Voor jezelf of voor een ander.
Voorbeelden zijn:
- De afwas
- Op tijd de kliko buiten zetten
- Je tanden poetsen
- Boodschappen halen voor je zieke buurvrouw
- Bijtijds naar bed gaan
- Gezond (genoeg) eten en regelmatig bewegen
Welke motivatie zoekt een werkgever?
Na het lezen van de verschillende voorbeelden van intrinsieke en extrinsiek motivatie, zal het je niet verbazen dat werkgevers op zoek zijn naar medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn. Deze medewerkers vertonen namelijk gedrag waar je als werkgever erg blij van wordt. Al is het maar omdat intrinsiek gemotiveerde medewerkers minder aansturing nodig hebben en open staan voor feedback.
Intrinsiek gemotiveerde medewerkers:
- Komen met ideeën en suggesties voor het verbeteren van de werkprocessen.
- Zijn initiatiefrijk en komen uit eigen beweging in actie.
- Zien werk liggen en hebben oog voor het totale plaatje van klantgericht werken.
- Durven naar zichzelf te kijken en zijn zich beter bewust van hun kwaliteiten en valkuilen
- Voelen zich verantwoordelijk en handelen ook zodanig. Ze signaleren knelpunten, kansen, verbeterpunten, ontwikkelpunten.
- Stellen zichzelf doelen en werken graag aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.
- Zetten graag een stapje extra en nemen collega’s mee in hun enthousiasme.
Voorbereiding op je motivatiebrief
Een motivatiebrief is de uitgelezen plek om jouw motivatie toe te lichten en af te stemmen op de vacature en de organisatie. Je weet nu waar werkgevers naar op zoek zijn: intrinsiek gemotiveerde medewerkers. En je weet ook welk gedrag intrinsiek gemotiveerde medewerkers laten zien. Tijd om jezelf en je toekomstige werkgever door te lichten en te zoeken naar raakvlakken.
Ken jezelf en ken de ander
Zet voor jezelf op een rij waar jij je bed voor uitkomt en waarom je zo graag aan de slag wilt in de baan waar je op solliciteert. Doe dat puur voor jezelf, dus schrijf ook de extrinsieke motivators op. Solliciteer je vooral omdat de vacature ein-de-lijk een parttime baan van 24 uur in jouw specialisme betreft, daar waar alle andere vacatures minimaal 36 uur per week zijn? Of solliciteer je omdat het je tactisch voor je carrière lijkt dat je werkervaring opdoet bij een grote multinational met een fantastisch imago? Schrijf dat allemaal op. Misschien komt je tot de conclusie dat je vooral extrinsiek gemotiveerd bent en besluit je van je sollicitatie af te zien. Zo niet, dan heb je een mooie lijst met intrinsieke redenen om bij het bedrijf te willen werken.
Schrijf ook op wat je opvalt in de vacaturetekst. Waar zoekt het bedrijf naar? Welke aspecten zijn belangrijk en wat zoeken ze in de ideale kandidaat?
Leg nu beide lijsten naast elkaar en ga op zoek naar raakvlakken. Waar raken jouw drijfveren de kernwaarden van het bedrijf? Welke van jouw eigenschappen zijn een mooie aanvulling voor de werkgever? En uit welke (werk)ervaring blijken jouw passies en bevlogenheid?
Met deze voorbereiding verschaf je jezelf waardevolle inzichten waardoor je straks veel makkelijker jouw motivatiebrief schrijft.
Wat moet er in je motivatiebrief staan?
In een motivatiebrief leg je de link tussen jou als persoon en je toekomstige werkgever. Het draait hier niet om je kennis en ervaring , maar om je drijfveren. Je blijft weg van droge opsommingen en borstklopperij over prestaties. Een motivatiebrief gaat over jou, jouw waarom en de vraag/behoefte van het bedrijf.
Dit moet er zeker in staan:
- Een persoonlijk verhaal over jou: wie ben je en waar kom jij je bed voor uit?
- Jouw link met het bedrijf: hoe is het bedrijf op je radar gekomen? Ken je er eventueel al mensen? En waarom heb je een klik met het bedrijf en de producten en/of diensten die het levert?
- Jouw ambities: wat zijn je doelen, wat wil je bereiken bij het bedrijf en waar wil je aan bijdragen?
- Jouw vaardigheden: wat neem je mee? Welke set vaardigheden maakt het mogelijk jouw ambities te realiseren?
Structuur motivatiebrief – opbouw, inhoud en voorbeelden
De structuur van een motivatiebrief volgt uiteraard de standaard opbouw van een zakelijke brief. Vervolgens voeg je daar specifieke inhoud aan toe over jouw persoonlijke drijfveren en ambities, je klik met het bedrijf en de manier waarop jouw vaardigheden kunnen bijdragen aan de organisatiedoelstellingen.