Nederland vergrijst en ontgroent in rap tempo, dit heeft zijn weerslag op de samenstelling van de personeelsbezetting in organisaties. Daarnaast staan we voor de uitdaging medewerkers in staat te stellen om gedurende hun hele loopbaan productief en inzetbaar te zijn. Echter de generatieverschillen lijken groter dan ooit! Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Het is daarom van belang om meer kleuren en smaken aan te brengen in uw HR-beleid en stijl van leidinggeven om iedereen betrokken te houden.
4 generaties op de werkvloer
Generaties zijn groepen mensen, geboren in eenzelfde periode, die zich vaak met elkaar verbonden voelen omdat ze een levensgeschiedenis delen en dezelfde waarden en gedragspatronen hebben. Uiteraard heeft ieder zijn eigen stijl en voorkeur want we zijn allemaal uniek maar er zijn overeenkomsten binnen deze groepen. De volgende generaties zijn te onderscheiden en op dit moment actief op de arbeidsmarkt:
- Babyboomers, geboren tussen 1940-1955, idealistisch en gedreven, zoeken draagvlak voor ‘het idee’ en hebben een voorkeur voor (her)structureren.
- Generatie X, geboren tussen 1955-1970, bescheiden en nuchter, willen constructief verbinden en zijn proces georiënteerde-professionals.
- Generatie Y, geboren tussen 1970-1985, gedreven netwerkers die snel concrete resultaten willen, zijn gericht op kennis benutten en toepassen en leren snel in het werk.
- Generatie Einstein, geboren tussen 1985-2000, grenzeloos actief, authentieke multitaskers, willen zich snel en overal thuis voelen.
Generaties kenmerken zich door verschillende drijfveren, mogelijkheden en verwachtingen. Het rekening houden met die verschillen zal bijdragen aan de optimale en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Wil je als organisatie mensen in beweging krijgen, dan vraagt dat om beleid dat aansluit bij de drijfveren van de generaties en bij de levensfase waarin zij zich bevinden.
Als consument kunnen we overal onze eigen keuzes in maken of het nou gaat om smartphones, tijdschriften of vakanties. Deze trend naar diversiteit is echter nog niet terug te zien in het HR-beleid van bedrijven. Er wordt vaak een cafetaria model gehanteerd maar dat doet vaak geen recht aan ieders individuele wensen.
Het is de kunst te leren omgaan met verschillen en uw HR-beleid te differentiëren om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van de verschillende generaties. Thema’s als werving en selectie, leren & ontwikkelen, vitaliteit, samenwerken en mobiliteit lenen zich hier uitstekend voor en zullen het aantrekken, boeien en binden ten goede komen. Human Capital Group helpt u hier graag bij.
Ook leidinggevenden zouden er goed aan doen om zich te verdiepen in de generatieverschillen. Door het opzetten van een “generatiebril” zal je de verschillen beter begrijpen en kun je ieders capaciteiten optimaal inzetten voor de organisatie. Een generatie wordt en blijft energiek als zij zichzelf kan zijn en verliest energie als verwacht wordt dat zij zich aanpast aan de manier van doen van een andere generatie. Managers en HR-professionals, om uw organisatie aantrekkelijk te houden voor alle medewerkers, is het zaak om generaties te begrijpen, te verbinden en effectief te laten samenwerken, zodat u het beste uit alle medewerkers haalt en ieders kwaliteiten worden ingezet!