Ik merk soms dat er sprake is van een discrepantie tussen de verhalen die ik hoor over de rol van technologie op de werkplek en wat ik daadwerkelijk zie in de wereld. Zo wordt bijvoorbeeld vaak gezegd dat de behoefte aan mensen op de werkvloer zal verminderen door de introductie van digitale technologieën. Toch voorspelt het World Economic Forum dat er tegen 2025 wereldwijd netto 12 miljoen nieuwe banen zullen zijn gecreëerd.
Dit is ook wat ik in het veld tegenkom bij onze klanten. In het productieproces wordt technologie gebruikt om bedrijfsdoelstellingen te verwezenlijken, zoals het stimuleren van meer efficiëntie, flexibiliteit en innovatie, maar ook het verbeteren van de mogelijkheden van mensen. Zeker, mensen blijven cruciaal, en de vraag naar menselijke eigenschappen zoals kritisch denken en probleemoplossend vermogen, neemt alleen maar toe. En daarom ben ik een fan van de missie van ons bedrijf: ‘Expanding Human Possibility’.
‘Food for thought’ over onderwerpen als innovatie en adaptatie
Toen ik afgelopen jaar de Automation Fair bijwoonde, was digitale personeelsproductiviteit een van de actuele onderwerpen. Of het nu gaat over ervaren werknemers die met pensioen gaan en jaren aan kennis meenemen; of over operators op fabrieksniveau die betere toegang tot informatie nodig hebben om snel goede beslissingen te kunnen nemen. Er zijn volop oplossingen beschikbaar om werknemers te helpen om effectiever te worden. Die hen de gegevens en analytische informatie geven die ze nodig hebben om te begrijpen wat er aan de hand is.
Hoewel de technologie beschikbaar is, is het motiveren van werknemers om digitalisering te omarmen evenzeer een culturele als een technologische transformatie. Voor leidinggevenden die de taak hebben om initiatieven op het gebied van digitalisering te implementeren, zijn er diverse essentiële componenten beschikbaar om werknemers te helpen van hun nieuwe omgeving te profiteren.
Een productieve omgeving plannen en ontwerpen
De waarde van technologie zit niet alleen in de functionaliteit, maar vooral ook in de bruikbaarheid en de gebruikerservaring. Worden deze oplossingen geïmplementeerd om het leven van de gebruiker gemakkelijker te maken en deze zo meer voldoening uit hun werk te laten halen?
Implementatie van technologie verloopt zelden de eerste keer al perfect en daarom is het belangrijk om evaluatiemomenten in te bouwen, zodat werknemers de kans krijgen eerlijk feedback te geven over de dingen die hen helpen en de zaken die hen fustreren. Tijdens een bezoek aan een van onze productiefaciliteiten zag ik hoe werknemers hun ervaringen met verschillende machines kunnen beoordelen via handige ‘vrolijke’ of ‘treurige’ emoticons en dat op deze wijze potentiële gebieden kunnen worden geïdentificeerd waar de tevredenheid van werknemers kan worden verbeterd. Wat een goed idee!
De transformatie van vaardigheden ondersteunen
Navigatie in deze digitale tijd vereist vaardigheden die voor velen onder ons nieuw zijn.
Hoe maken we gebruik van de digitale vaardigheden die mensen ontwikkelen buiten de werkplek? Nu technologie ook buiten de werkomgeving steeds belangrijker wordt, besteden mensen mogelijk een deel van hun vrije tijd aan activiteiten als programmeren, ontwerpen, gegevens analyseren en misschien zelfs het spelen van virtual reality games. Kunt u gebruikmaken van hobby’s en interesses van werknemers en bedenken hoe deze kunnen worden gebruikt om hun professionele competenties te verbeteren? Hoe vaak komen we deze mogelijkheden tegen in beoordelingsgesprekken en discussies over de carrièreplanning?
Creativiteit mogelijk maken
Er zijn bepaalde menselijke kwaliteiten die niet kunnen worden gekopieerd door machines. Hoe moedigen wij, als leidinggevenden, deze kwaliteiten aan en hoe helpen wij onze werknemers deze in te zetten als onderscheidende factoren? Hoe stimuleren we een cultuur waarin processen worden omgevormd zodat ze vóór ons werken en niet tegen ons. Waarin een mindset heerst die is gericht op continue verbetering waardoor de efficiëntie van processen en onze besluitvaardigheid wordt verbeterd?
Communicatie doet ertoe
Voor innovatie geldt, net zoals voor veel andere dingen, dat het belangrijk is te weten waarom je iets doet. Veranderingen hebben alleen effect op het bedrijf als mensen zich betrokken voelen en versterkt in de gedachte dat ze een wezenlijke bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.
Door op de hoogte te blijven van de mogelijkheden van digitale technologie en zorgvuldig na te denken over de wijze waarop deze mogelijkheden worden gezien door iedereen, kunnen leidinggevenden cruciale verbindingen leggen om ervoor te zorgen dat technologie een positieve, versterkende bijdrage levert aan de organisatie.