Organisaties met medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven en die weten hoe zij kunnen bijdragen aan een gemeenschappelijke ambitie, zijn de winnaars van morgen. Hoe kunnen continue dialogen tot een betere employee experience leiden?
Employee experience en customer experience gaan hand in hand
De focus op employee experience borduurt voort op het credo: behandel uw klant zoals u zelf behandeld wilt worden (de customer experience). Als het woord klant dan vervangen wordt door het woord medewerker, zetten organisaties al een belangrijke stap in de verbetering van employee experience. Zeker ook als de contactmomenten voornamelijk bestaan uit echte dialogen, waarin besproken wordt wat medewerkers van hun organisatie nodig hebben om het beste van hunzelf te kunnen geven. Employee experience heeft veel gemeen met customer experience. Goede verkopers en marketeers weten dat de manier waarop klanten de contactmomenten ervaren bijna net zo belangrijk is als het product of de dienst die zij willen kopen.
Vonken met vragen
Bij het beantwoorden van de vraag hoe medewerkers in hun werkzame leven de mooiste reis kunnen maken, vinden Het Nieuwe Beoordelen (HNB) en employee experience elkaar. Concreet betekent dit meer en meer kwalitatieve contactmomenten waarin besproken wordt hoe medewerkers en organisaties elkaar kunnen versterken. In organisaties die HNB hebben omarmd spreken medewerkers in zogenoemde continue dialogen, in het goede gesprek of in het FIT-gesprek (Functioneren, Inzetbaarheid en Talent) op verschillende tijdstippen met verschillende personen (‘de medewerker kan ook met zichzelf in gesprek gaan’) over duurzaam met plezier lerend presteren. In deze organisaties heeft het afvinken van beoordelingsformulieren plaatsgemaakt voor ‘vonken met vragen’. Met de antwoorden op vragen over bijvoorbeeld talent, vitaliteit, werkplezier en ontwikkeling en met de uitkomsten van opdrachten worden acties doorgevoerd om het werkplezier en de werkbeleving van medewerkers verder te vergroten.