Schrijf je talloze berichten, maar krijg je weinig tot geen reactie? Niet met deze drie tips waarmee je meer opdrachten binnen sleept als freelancer, ZZP’er of interimmer.
Sommige ZZP’ers, freelancers of interimmers zijn gezegend met een goed netwerk en een vlotte babbel. Toch zijn er genoeg zelfstandigen die moeite hebben om nieuwe klanten te werven. Behoor jij tot de tweede categorie? Stay calm and read on!
ZZP opdrachten, vacatures en klussen
Je bent ongetwijfeld bekend met het sollicitatiegesprek. Wanneer je in loondienst bent geweest, moest je immers een sollicitatiegesprek voeren. Naar aanleiding van je cv en sollicitatiebrief wordt je uitgenodigd voor zo’n gesprek. Bij een interim vacature, freelance- of ZZP opdracht gaat dit net even anders. Bij een zelfstandige ondernemer gaat het namelijk om een afgebakend en (vaak) tijdelijk vraagstuk. Jij als zelfstandig professional wordt dan ook bij een ZZP klus ingezet op basis van jouw kennis, ervaring en expertise!
Net zoals je zou solliciteren in loondienst, ‘acquireer’ je ook als freelancer of interimmer. Hierdoor moet je cv er tip-top uitzien. Sterker nog, het is een van de belangrijkste onderdelen van je sollicitatie. Hieronder drie concrete tips voor het binnenhalen van opdrachten als ZZP’er, interimmer en freelancer:
1. Maak een ijzersterk cv
Een inkoppertje, maar zeker belangrijk! Voordat je überhaupt mag reageren op een opdracht wordt er vaak een voorselectie gemaakt door verschillende platformen en de organisatie zelf. Zo kunnen potentiële opdrachtgevers bijvoorbeeld filteren op uurtarief, werkervaring of kennis. Het is dan ook erg belangrijk dat je geüploade cv up-to-date is en al je kennis erin verwerkt is. Sterker nog, je cv is de eerste indruk van jouw persoonlijke brand .
Expert tip
De stijl, kleuren en fonts van je cv helpen bij beeldvorming. Denk goed na over hoe je wilt overkomen. Ben jij die creatieveling met een unieke aanpak, of ben jij juist dat georganiseerde financieel talent? Stem je kleuren en stijl hierop af!
Probeer dit ook eens om te denken: op welke opdrachten klik ik? Meestal geef je als ZZP’er of interimmer voorkeur aan opdrachten die een duidelijk budget hebben, specifiek benoemen wat er moet gebeuren en die als een betrouwbare werkgever overkomen (een bedrijf dat je factuur netjes op tijd betaald). Datzelfde geldt voor jou.
Opdrachtgevers willen – net als jij – weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Door een net cv met referenties en alle benodigde kennis, weten opdrachtgevers meteen met wie ze te maken hebben en zal je eerder benaderd worden voor een kennismakingsgesprek. Bovendien scheelt het een hoop mailverkeer als bijvoorbeeld blijkt dat jouw uurtarief niet binnen hun budget valt.
2. Laat je meerwaarde zien als ZZP’er
Je leest het vaak genoeg:
Ik heb 15 jaar ervaring in de financiële wereld.
Super! Maar wat heeft je potentiële opdrachtgever eraan?
Met mijn 15 jaar ervaring in het vak, breng ik jouw grootste financiële pijnpunten in kaart en draag ik waardevolle oplossingen aan.
Wat is het verschil tussen deze twee opstellingen?
De waarde.
In de eerste zin “Ik heb 15 jaar ervaring…”, benadruk je wat voor jou waardevol is.
In de tweede zin “met mijn 15 jaar ervaring in het vak, breng ik…” Vertel je waarom jouw 15 jaar waardevol voor je potentiële klant is. Benadruk dus wat de klant krijgt als die met jou in zee gaat. Natuurlijk kun je dit nog verder aanvullen door middel van lovende referenties. Dit kan net dat extra zetje geven!
Expert tip
Laat ook je meerwaarde zien tijdens een acquisitiegesprek. Ellenlange verhalen over hoe goed je wel niet bent – daar zit niemand op te wachten. Dit soort verkoopverhalen werken juist averechts. Tijdens een acquisitiegesprek kun je beter vragen naar de wensen van een klant en met een passende oplossing komen. Vraag jezelf af: ‘hoe voegt mijn dienst meerwaarde toe voor een klant?’
3. Laat zien dat je de opdracht begrijpt
Plaats jezelf in de schoenen van je potentiële opdrachtgever. Potentiële opdrachtgevers zoeken namelijk een helpende hand. Of ze nu een zorgmedewerker, financieel wonderkind of een marketing guru zoeken, potentiële klanten zitten niet te wachten op een langdurig inwerktraject. Lees de opdrachtomschrijving dus goed door.
Aan welk project mag je werken? Hoe past dit binnen hun grotere plaatje? Wat verwacht het bedrijf van jou? Waar heb jij nog meer bruikbare kennis van, waar ze misschien niet zo 1,2,3 aan denken? Als jij kan laten zien dat je meedenkt met het bedrijf, dan heb jij een streepje voor.
Hiervoor is echter wel research nodig. Geef jezelf dus voldoende tijd om het bedrijf te bestuderen voordat je een call inplant. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Statistisch overzicht
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bij een kennismaking een eerste indruk al binnen enkele seconden wordt gevormd. Wees daarom zeker van je zaak en doe voldoende research. Probeer zo veel mogelijk ‘eh’s’ te vermijden en maak oogcontact tijdens een acquisitiegesprek.
Keep calm en blijf proberen!
Terwijl sommige ZZP’ers, freelancers of interimmers kunnen praten als Brugman, zijn er genoeg die met moeite hebben acquireren of ZZP opdrachten binnen te slepen. Je eigen kwaliteiten te verkopen is tenslotte een vak apart, vooral als startende zelfstandige.
Rome was niet in een dag gebouwd en jouw bedrijf waarschijnlijk ook niet! Blijf proberen en leren. Het lijkt misschien eng, maar het wordt steeds makkelijker (net zoals je eerste belastingaangifte).