Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben persoonlijk ontzettend blij dat ik zoekmachines als Google tot mijn beschikking heb. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik nog steeds in staat ben om te verdwalen met Google Maps, of bepaalde dingen nog steeds onvindbaar acht. Het schrijven van deze blog heeft mij ook nieuwe inzichten gebracht, zowel op recruitmentvlak als in andere segmenten. Want op welke manieren kan je nou eigenlijk zoeken? Wij leggen je graag even uit wat zoektechnieken als Boolean Search, X-ray search en inbound sourcing inhouden.
Boolean Search
Wanneer je actief sourcet naar het juiste talent is gebruik maken van Boolean Search essentieel. Dit is een zoektechniek waarbij je keywords combineert met zogenaamde ‘operators’ met als doel relevante resultaten te verkrijgen. Op deze manier wordt de zoektocht iets gemakkelijker en vind je kandidaten die je met een simpele zoekopdracht op Google niet zou vinden. In conclusion, je geeft de zoekmachine specifieke informatie over waar je naar op zoek bent. Zo kun je ‘AND’ gebruiken wanneer je op zoek bent naar meerdere keywords en OR als je één van de twee in je zoekresultaten wil terugzien.
Puntjes van oplettendheid
Hiervoor is het wel belangrijk om te weten waar je precies naar zoekt. Belangrijke aspecten om hierbij in je achterhoofd te houden zijn regio, ervaring, activiteiten en titels van de professional die je zoekt. Daarnaast zijn de relatief makkelijke en generieke Boolean search strings voor anderen ook vrij makkelijk te vinden, hier is dus meer competitie te vinden. De moeilijkere profielen kunnen zelfs beter bij jouw functie passen, dus probeer deze professionals te traceren! Gebruik de juiste benamingen voor een functie en kijk bij elke stap kritisch naar je resultaten. Ten slotte is het van belang dat je weet dat niet alle profielen volledig of up-to-date zijn. Wat je hiertegen kunt doen? Je kunt je zoekopdracht bijvoorbeeld minder specifiek maken, of benader die bijna-perfect-maar-toch-net-niet-kandidaat. Wie weet is hij of zij wel perfect! Wil je meer weten over Boolean Search? Lees onze uitgebreide blog dan hier.
X-Ray search
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Dit moet de bedenker van het woord X-Ray search gedacht hebben, want in feite betekent het niets anders dan zoekmachines als Google of Bing als online database gebruiken om informatie te vinden over kandidaten. Je plaatst een zoekopdracht middels een zoekstring en zoekt zo naar resultaten van een specifieke website die normaliter moeilijk te doorzoeken is. Doe dit door site:naamvanwebsite en vervolgens je Boolean searchstring in te voeren. Bonus: dit kan op elke website, mits de pagina’s geïndexeerd mogen worden. Houd er wel rekening mee dat elke zoekmachine anders reageert op X-Ray en daarnaast resultaten ook verschillend rangschikt. Meer informatie over X-Ray search kan je hier vinden in onze blog!
Inbound sourcing
Feitelijk vallen de twee zoekmethoden die we hierboven hebben benoemd onder outbound sourcing. Wanneer jij gevonden wordt door kandidaten, wordt het inbound sourcing genoemd. Je moet hiervoor je bereik vergroten om op deze manier alle actieve zoekers te vinden. Let wel: passieve zoekers horen bij deze methode niet bij je doelgroep. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het creëren van een goede website of werken bij-pagina, of door referral recruitment. Hierbij gebruik je het netwerk van je medewerkers. In andere woorden: jouw trotse medewerkers zorgen ervoor dat je nieuwe sollicitanten ontvangt.
In conclusion: er zijn meer dan genoeg manieren om de juiste zoekresultaten te vinden. Ons advies is om verscheidene zoektechnieken te blijven gebruiken, om zo tot alle mogelijke resultaten te komen. Welke van de hierboven genoemde technieken ga jij toepassen?