Er wordt steeds vaker thuisgewerkt. Met medewerkers en teams verspreid over verschillende locaties is het soms moeilijk om de communicatie georganiseerd te houden. Gelukkig zijn er verschillende tools beschikbaar die medewerkers helpen zich gelukkig en productief te voelen. Maar hoe werken deze tools en welke opties passen het best bij jou en jouw teams? In dit artikel bekijken we 5 ideale team apps voor hybride samenwerken.
Waarom een tool gebruiken?
Werknemers op verschillende locaties georganiseerd laten communiceren, het is een uitdaging voor veel bedrijven. Gelukkig zijn er verschillende tools die helpen bij effectieve communicatie en samenwerking tussen teams. Deze apps zijn speciaal ontworpen voor samenwerken in de virtuele werkomgeving.
De realiteit binnen veel bedrijven is dat werknemers vaak met een bureaublad vol tabbladen zitten en meerdere platformen gebruiken om op te werken. Hierdoor is het moeilijk om een duidelijk statusrapport te leveren en actuele updates te geven. Voor een betere samenwerking zijn platformen zoals Microsoft 365, Asana, Podio, Trello en Slack ideaal. Deze platforms helpen teams om zelf processen te organiseren en een duidelijke weergave van de progressie weer te geven. Ook bieden de tools een centrale verzamelplaats voor e-mails, documenten, projecten en nog veel meer. We leggen je kort uit hoe deze tools werken:
1. Microsoft 365
Dit platform biedt medewerkers een centrale plek voor communicatie. Met Microsoft 365 kun je ook activiteiten terugzien, vergaderingen bijwonen en bestanden organiseren. Het platform integreert Excel, Word, Powerpoint en Outlook en zo kunnen teams continu communiceren en samen processen opzetten. Daarnaast is Microsoft 365 niet alleen beschikbaar voor Windows. Ook Mac, Android en iOS hebben toegang tot deze app. Zo blijft iedereen verbonden en is samenwerken makkelijker dan ooit.
2. Asana
Asana is een tool voor het bijhouden van projecten. Het geeft een duidelijk overzicht van verantwoordelijkheden, deadlines en opdrachten. Asana helpt teams concentreren op de taken die op dat moment prioriteit hebben. Ook kun je er takenlijsten mee maken en herinneringen voor deadlines sturen. Asana biedt meer dan 200 integraties om communicatie van begin tot eind overzichtelijk te houden. Hiermee ondersteun je jouw team, voorkom je chaos en blijf je op schema.
3. Podio
Het platform Podio is een betrouwbare samenwerkingstool in de cloud. Het biedt overzicht over de status van projecten terwijl je hier samen aan werkt. Het is bovendien flexibel in gebruik en helpt met het organiseren van data, verantwoordelijkheden en opdrachten. Daarnaast is Podio niet alleen via het web, maar ook via mobiel beschikbaar.
4. Trello
Ook Trello kun je op je mobiel gebruiken. Met deze app organiseer je virtueel projecten die je op een visuele manier kunt organiseren. Dit wordt gedaan aan de hand van lijsten, borden en taken die door teams georganiseerd worden. Met deze functies kunnen takenlijsten op een overzichtelijke manier opgesteld én gedelegeerd worden. Trello is gratis beschikbaar en biedt meer dan 150 integraties voor de ondersteuning van jouw team. Er is ook een premium versie beschikbaar om onbeperkt gebruik te maken van borden, checklists en andere functies.
5. Slack
Slack is een populaire tool voor zakelijke communicatie en helpt zo bij het effectief samenwerken binnen een team. Via het platform stuur je in realtime berichten en bestanden naar een of meerdere collega’s. Ook ondersteunt Slack videogesprekken zodat jouw team projecten makkelijk kan bespreken. De app ondersteunt zowel desktop als mobiel gebruik en geeft de mogelijkheid ‘kanalen’ in te stellen zodat communicatie georganiseerd blijft. Zo blijven medewerkers makkelijk verbonden. Slack is beschikbaar als gratis probeerversie, zodat je kan testen of het platform voor jouw team werkt.
Welke tool het meest geschikt is voor jou en jouw team hangt vooral af van de manier waarop jullie het liefst samenwerken. Is real time chat belangrijk, of verloopt de communicatie vooral over de mail? Hoe vergaderen jullie het liefst? En werken jullie aan veel kleine projecten tegelijkertijd of valt dat wel mee? Allerlei zaken waar je rekening mee moet houden voordat je overstapt naar een platform om hybride werken te versimpelen.