In de huidige Skills Economy is een ding duidelijk geworden: je talent is belangrijker dan je diploma. Het is natuurlijk goed dat je een diploma hebt behaald, want hiermee kun je als kandidaat aantonen dat je een bepaald niveau hebt en de bijbehorende kennis bezit. Maar bij die kennis loopt het regelmatig spaak: vaak is deze al hopeloos achterhaald op het moment dat iemand de arbeidsmarkt betreedt. Er zijn al branches, zoals de IT, waarbij geen enkele schoolverlater zal voldoen aan de gevraagde vaardigheden in een vacature.
Een recente ontwikkeling is dat in vacatures steeds vaker wordt gevraagd om een ‘Bright mind’, een enthousiaste kandidaat met groeipotentie die graag bij het bedrijf wil werken en wil blijven leren. De vaardigheden die nodig zijn voor de functie worden in dit geval door het bedrijf zelf bijgebracht. Learning wordt dus steeds belangrijker: het brengt het kennis- en vaardigheidsniveau van nieuwe werknemers op het gevraagde niveau, het stimuleert doorlopend de ontwikkeling bij werknemers en het zorgt er zo voor dat bedrijven klaar zijn voor de toekomst (en die nieuwe vaardigheden die dan van hun werknemers worden gevraagd). Maar hoe creëer je als bedrijf een bedrijfscultuur waarin learning overal aanwezig is en een centraal onderdeel uitmaakt van de werknemerservaring?
Transparant over ontwikkeling
Learning & development moet het kloppend hart zijn binnen iedere organisatie. Vanaf de eerste wervingsactiviteit om kandidaten aan te trekken tot de laatste cursus om werknemers voor te bereiden op het pensioen. Want learning biedt perspectief en dat is precies de toegevoegde waarde. Voor een sollicitant is perspectief een baan waarin hij zichzelf ziet groeien, voor Millennials en Generatie Z is perspectief dé factor die ze bindt met een bedrijf, en voor het bedrijf zelf zorgt perspectief voor werknemers met de benodigde vaardigheden en een hogere betrokkenheid en productiviteit.
Naast perspectief bieden is het ook van groot belang dat werkgevers transparant zijn. Wees duidelijk over de doelen van de organisatie, maar ook over de toekomstmogelijkheden van de kandidaat. Vooral de jongere generaties hechten hier veel waarde aan: draai niet om de brij heen, maar wees duidelijk en eerlijk. Millennials en Generatie Z willen simpelweg weten waar zij aan toe zijn: hoeveel uur werk je bij dit bedrijf, wat is het salaris, wat wordt er van je verwacht en welke opleidingen ga je doen?
In een bedrijfscultuur die learning omarmt, kunnen werknemers zich ontwikkelen op vlakken waar hun talent en interesse ligt. Hierin is de zelf-determinatie theorie van belang: mensen raken gemotiveerd als ze zelf kunnen besluiten waar ze zich in gaan verdiepen en daarbij rekening houden met hun eigen doelen. Het bedrijfsleven is een verlengstuk van het onderwijs geworden doordat de gevraagde vaardigheden door het bedrijfsleven zelf worden gefaciliteerd. Voor de werkgever lijkt het een tijdrovende investering om nieuwe werknemers direct te moeten opleiden, maar de investering betaalt zich terug: de werknemer krijgt de kans zich te ontwikkelen en weet welk perspectief hem wordt geboden binnen het bedrijf. Een grotere werknemerstevredenheid heeft invloed op de betrokkenheid en productiviteit, wat weer een positieve invloed heeft op de bedrijfsvoering.
Leercultuur
Het bieden van de mogelijkheid om een cursus te volgen is niet hetzelfde als het creëren van een leercultuur. In een leercultuur is leren daadwerkelijk onderdeel van de bedrijfscultuur geworden. Vaak zijn er veranderingen nodig in de bedrijfscultuur. En hoewel dat een van de moeilijkste dingen is om binnen het bedrijfsleven te veranderen, is het zeker niet onmogelijk!
Bedrijven moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen om de leercultuur daadwerkelijk te faciliteren. Werknemers moeten altijd en overal – dus ook onder werktijd – hun training kunnen volgen, of dit nu een TedTalk of vaardigheidstraining is. Het grote voordeel is dat de werknemer de opgedane kennis direct toe kan passen in zijn dagelijkse werkzaamheden. Uit onderzoek blijkt dat de opgedane kennis op deze manier ook beter wordt onthouden.
Naast de mogelijkheid om overal en op ieder moment te leren, biedt een online learning-platform een aantal voordelen voor de werknemer en de werkgever. HR-professionals kunnen de voortgang in de gaten houden van iedere werknemer. Zo is HR altijd op de hoogte of alle verplichte cursussen zijn behaald. De keuzes die werknemers maken geven ook inzicht in de interesses van de werknemer, waardoor ze kunnen helpen bij de langetermijnpersoneelsplanning en het bepalen van het loopbaanpad van werknemers. Het aanbod van learning-content wordt toegespitst op de persoonlijke interesses en vaardigheden van de werknemer, waardoor hij zich verder kan ontwikkelen met passende cursussen. Een online leeromgeving maakt de werknemer nieuwsgierig, een eigenschap die gestimuleerd moet worden binnen een leercultuur.
Nu de vierde industriële revolutie nadert en zorgt voor grote veranderingen in de manier waarop we werken, zullen traditionele rollen worden vervangen door nieuwe vaardigheden en banen. Maar veel bedrijven worstelen nog met de vraag welke vaardigheden de werknemers in deze Skills Economy nodig zullen hebben. Alleen bedrijven die de ontwikkelingen kunnen bijbenen, door werknemers doorlopend vaardigheden te leren en op deze manier bij te blijven in de snelle technologische ontwikkelingen, zijn op de toekomst voorbereid.