Onder het motto “Kunst werkt” en “Creativiteit is een bron voor innovatie en vooruitgang”, werkt de Deutsche Bank al meer dan 35 jaar intensief met kunst.
Kunst op kantoor
“Er zijn vele bedrijven die gaan voor ‘lean and clean’ werkplekken, ontworpen om personeel te motiveren om alleen hun werk te doen zonder afleiding, maar er is geen wetenschapper die gelooft dat deze benadering productiviteit verhoogt of zorgt voor blijere werknemers. Als je investeert in een prettige werkomgeving voelen mensen zich veel gelukkiger en werken beter. Een hele goede manier om dit te doen is door te werken met kunst,” legt Dr. Craig Knight uit. Hij heeft 12 jaar de psychologie van de werkomgeving bestudeerd op de Universiteit van Exeter (UK). De Deutsche Bank gelooft ook in deze benadering. Ze hebben één van de grootste corporate kunstcollecties in de wereld met zo’n 60.000 kunstwerken in 900 kantoren in 40 landen. Er is een interactieve app die de werknemers meer vertelt over de werken waar ze naar kijken en er is een ‘Artothek’, een plek waar mensen naar toe kunnen gaan en advies kunnen vragen van een expert over het uitkiezen van een kunstwerk voor op kantoor. De bank organiseert daarnaast ook bijeenkomsten met kunstenaars.
“Het is niet vaak dat een bankier de kans krijgt om met een kunstenaar te spreken,” zegt Friedhelm Hütte, wereldwijd hoofd kunst bij de Deutsche Bank. “Kunst biedt een opening naar de sociale, politieke en economische schoonheden in de wereld en dit maakt het tot een goede inspiratie bron, want wij als bedrijf leven van het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor klanten en moeten reageren op wat er gebeurt in de wereld.”
Naast de decoratieve functie van kunst, wordt de kunst breder ingezet. Kunst als bron van inspiratie, creativiteit en innovatie. Kunst helpt de Deutsche Bank letterlijk bij het behalen van de zakelijke doelen.