Van consument naar producent van webinars, een slimme stap voor HR?
Medewerkers leren door webinars te volgen, maar ook door ze zelf te ontwikkelen en te verzorgen: webinars zijn op verschillende vlakken een krachtig HR-instrument!
Er zijn legio digitale mogelijkheden om veel medewerkers te bereiken, één daarvan is een webinar. Door als HR-professional gebruik te maken van dit instrument heb je een krachtig middel in handen om veel medewerkers te bereiken en bovenal te betrekken.
Een webinar is een online seminar. Een expert, vaak begeleid door een host, draagt de kennis over. Polls en een chat betrekken de kijker erbij. Live een webinar volgen is het leukst: op die manier kan de kijker redelijk anoniem kennis opdoen en antwoord krijgen op zijn vragen. Vaak is achteraf een opname van het webinar (on demand) beschikbaar.
Verschillende organisaties en opleidingsinstituten bieden, gratis en betaalde, webinars over HR-onderwerpen voor HR-professionals aan. Het volgen van een webinar is zeer aantrekkelijk: je verrijkt jezelf met kennis op een plek die jou uitkomt. Gratis webinars volgen is dé manier om de kracht van webinars en de verschillende aanpakken ervan te ervaren.
Intern webinars inzetten, is zeker aan te bevelen. Naast doeleinden zoals marketing, sales en externe communicatie, zijn webinars vanuit HR(D)-perspectief uitermate geschikt voor interne communicatie, opleiding en training.
Zo is het makkelijk om via een webinar de introductie van een nieuwe werkwijze of een businessupdate te verzorgen, die de medewerkers plaats onafhankelijk kunnen volgen. Door te chatten vindt laagdrempelige interactie en uitwisseling plaats.
Op deze manier een update doen is voor HR interessant: je krijgt makkelijk veel informatie over wat er onder medewerkers leeft en stimuleert openheid en uitwisseling. Ook kun je bij uitstek webinars benutten om kennis in de organisatie te delen.
Voor zo’n interne update of kennissessie zijn vaak eenvoudige webinar-middelen nodig: software, een laptop met een webcam voor degene die het webinar uitzendt met een goede internetverbinding. Voor de kijkers/ medewerkers volstaat een laptop of een ander mobiel apparaat met internetverbinding.
Daarnaast heb je een expert nodig, die zijn kennis met zijn collega’s en wellicht ook buiten de organisatie wil delen. En natuurlijk zijn er intern talloze experts… Het ontwikkelen van een webinar prikkelt medewerkers om zich nog meer in de materie te verdiepen. En natuurlijk is het daadwerkelijk uitzenden van een webinar een uitstekende manier om jezelf te profileren. De expert wordt vaak ondersteund door een host en een moderator. Zij zorgen voor een soepel verloop en proces van het webinar.
Voor veel medewerkers is het webinar als instrument nieuw en dus even wennen. Echter sluit deze vorm aan bij zeer uiteenlopende type medewerkers en wordt vrij snel omarmd. Een werkgever die webinars integreert, is overigens aantrekkelijk voor junioren, trainees en stagiaires. Zij zijn immers gewend om via beeld en geluid kennis op te doen via allerlei YouTube-filmpjes. Ze hebben bovendien geleerd om op deze wijze ook zelf hun kennis te delen en presentaties te houden.
Kies je als organisatie ervoor om het ontwikkelen, organiseren en uitzenden van webinars zelf te doen, dan is een bijkomend voordeel dat verschillende webinar-software ook geschikt zijn voor webcasting (live verslag van een bijeenkomst), webmeetings en virtual classrooms. Wil je het toch uit handen geven: er zijn organisaties die uiteenlopende webinar-services bieden.
Bij Human Capital Group zetten we webinars in voor interne en ook externe doeleinden. Ben je nieuwsgierig naar hoe wij dit aanpakken en wil je hier ervaring in opdoen? Neem contact met ons op! Wil je een webinar van ons volgen? Kijk hier naar ons aanbod.
Geschreven door: Joke Wiemers en Maayke van Uum.