Een van de positieve kanten van het post-pandemietijdperk is dat er veel meer aandacht is gekomen voor mentale gezondheid en welzijn op het werk. Vóór 2020 was er aanzienlijk meer stigma en angst verbonden aan het erkennen en melden van mentale stress. De pandemie heeft dit gesprek genormaliseerd en bovendien zijn werknemers veel kritischer geworden over wat ze nu van een werkgever verwachten.
Als 2020 het gesprek uit de schaduw heeft gehaald, dan heeft 2022 het naar de werkvloer gebracht. De verwachtingen die werknemers hebben zijn nu hoger dan ooit als het gaat om de technologie waar ze mee werken. Ze verwachten nu hetzelfde gebruiksgemak, dezelfde snelheid en dezelfde soepele ervaring als de technologie die ze in hun privéleven gebruiken.
Fijne (of zelfs geweldige) software staat bij werknemers niet enkel op het verlanglijstje – het is een ware deal breaker geworden. Uit nieuw onderzoek van ons, getiteld ‘The State of Workplace Technology’, blijkt dat 48% van de werknemers aangeeft dat de technologie die ze op het werk gebruiken een negatieve invloed heeft op hun mentale gezondheid. Volgens 49% van de respondenten veroorzaakt het zelfs stress. Bijna de helft (49%) overweegt om die reden van baan te veranderen en méér dan de helft (57%) van de ontevreden werknemers zegt dat hun huidige software hen in feite minder productief maakt.
Uit het onderzoek, waaraan wereldwijd bijna 9.000 werknemers deelnamen, bleek dat een overweldigende 91% van de werknemers aangaf gefrustreerd te zijn als gevolg van ontoereikende werktechnologie. Mensen kunnen hun baan leuk vinden, maar toch het bedrijf verlaten omdat er weinig of niet is nagedacht over het plezier of het gemak van de software die ze moeten gebruiken. Nog maar een paar jaar geleden stond deze behoefte nauwelijks op de radar bij werkgevers, maar nu kan dit het verschil maken tussen retentie en verloop, productiviteit en frustratie, en stress of werkgeluk.
En in het tijdperk van het arbeidstekort en de behoefte aan een hogere productiviteit, kan geen enkel bedrijf het zich veroorloven om personeel te verliezen door een hekel aan hun werkpleksoftware.
Onzichtbare overheadkosten
Waar komt al deze frustratie eigenlijk vandaan? Ironisch genoeg is een van de belangrijkste oorzaken de eerste generatie aanbieders van cloudsoftware. Hoewel zij destijds pioniers waren, zijn velen nu, twee decennia later, onderdeel van het probleem. Twintig jaar geleden was SaaS nieuw en bevrijdde het organisaties van oude, dure en beperkende on-premise systemen. Maar de wereld draaide verder en legacy cloud software deed dan niet. Het is nooit ontworpen met de eindgebruiker als prioriteit. Het is overladen met vaak nutteloze functies en is niet geschikt voor iedere bedrijfsgrootte.
Hoewel de meeste van deze oude SaaS-leveranciers nu zelf grote softwarereuzen zijn geworden, heeft hun groei in omvang en winst in de afgelopen twee decennia geen gelijke tred gehouden met de stijgende eisen rond werknemerservaring. Hun producten zijn gericht op de zakelijke inkopers die de facturen betalen, in plaats van op de gebruikers die het werk uitvoeren.
Met nieuwere cloudoplossingen onderkenden ze dit probleem en ontwikkelden speciale oplossingen die meer mogelijkheden bieden voor de werknemers die ze gebruiken. Moderne functionaliteit moet de menselijke betrokkenheid vergroten. Het moet intuïtief, gebruiksvriendelijk, snel te gebruiken en betaalbaar zijn voor organisaties van elke omvang. Het allerbelangrijkste is dat software het moreel niet aantast, ons geen stress bezorgt en ons zeker niet op het idee brengt om maar ontslag te nemen.
Net zoals de werkcultuur van een bedrijf een ongezonde sfeer kan creëren, kan slechte werktechnologie een ongezond effect hebben. De meeste directies tolereren deze tekortkomingen onbewust en velen zijn zich niet eens bewust van de onzichtbare overheadkosten die hun software oplegt aan de mentale gezondheid, het geluk en het welzijn van hun werknemers. Dit moet veranderen en het zijn de werknemers die deze verandering zullen afdwingen.
In het verleden was software al goed als het werkte en betaalbaar was. Dat er een correlatie was tussen werknemersgeluk en software op de werkplek werd niet eens over nagedacht. Maar die tijd is voorbij. Vandaag de dag is het niet alleen een bedrijfsprioriteit, maar ook een verantwoordelijkheid van de werkgever.