De dagen zijn weer donkerder en natter, en dat betekent dat de zakdoek, paracetamol en hoestdrank weer tevoorschijn zijn gekomen. Uit onderzoek van ons blijkt dat er in de herfst- en winterperiode meer collega’s ziek zijn dan in de rest van het jaar – aldus 61 procent van werkend Nederland. Niet verrassend dus dat drie op de vijf HR-professionals maatregelen nemen om kort ziekteverzuim te beperken. Toch is dat niet altijd naar tevredenheid van de werkenden: 21 procent vindt dat HR niet voldoende maatregelen treft als een collega ziek is. Maar wat verwachten werkenden eigenlijk van de HR-afdeling als het gaat om ondersteuning bij ziekteverzuim?
Werkdruk beheersbaar maken
Iedereen heeft weleens ervaren hoe het is als collega’s ziek zijn. De werkdruk loopt op, plannen worden vooruitgeschoven en je moet de gaten in de planning vullen. Bij twee derde van de werkenden (66%) loopt de werkdruk dan ook hoog op als een collega ziek is. Dit is het moment waarop werkenden verwachten dat HR als een goede ‘dokter’ in actie komt. Net zoals jij in je medicijnkast zou zoeken naar de juiste middelen om je symptomen te verlichten, willen werkenden dat HR de juiste maatregelen neemt om de werkdruk te verlichten voor de achterblijvers. Dit betekent misschien niet alleen het inhuren van tijdelijke krachten, maar ook het helpen met prioriteiten stellen en het verdelen van taken.
Aandacht voor werksfeer
Naast dat medewerkers verwachten dat HR hen ondersteunt bij het beheersen van de werkdruk, zien ze ook graag dat de HR-afdeling een positieve werksfeer waarborgt. 61 procent van de werkenden vindt het namelijk frustrerend als collega’s zich vaak ziek melden, en dat kan de teamdynamiek en de motivatie flink beïnvloeden. Wanneer collega’s regelmatig afwezig zijn, komt er namelijk meer werkdruk te liggen op de aanwezige teamleden. Wat kan leiden tot spanning, frustratie en zelfs een gevoel van onrechtvaardigheid als dezelfde mensen steeds extra moeten bijspringen. Net als dat je soms extra vitamines slikt, kan HR deze negatieve effecten voorkomen door transparant te communiceren over het beleid rondom ziekteverzuim en de maatregelen die genomen worden om het werk eerlijk te verdelen. Hierdoor voelen medewerkers zich minder snel belast en meer betrokken bij de situatie.
Aandacht voor gezondheid
Tot slot verwacht een groot deel van de medewerkers meer dan alleen een werkgever die hen faciliteert om hun werk te doen; ze willen actief ondersteund worden om fit en gezond te blijven, zowel fysiek als mentaal. Een gezonde medewerker presteert immers niet alleen beter, maar zit ook lekkerder in zijn vel. Als HR-afdeling heb je hiervoor een complete medicijnkast tot je beschikking, gevuld met oplossingen op maat. Is er behoefte aan aandacht voor fysieke gezondheid? Bied dan bijvoorbeeld een zakelijk sportabonnement aan. Ongeveer dertig procent van de organisaties biedt zo’n abonnement aan om kort ziekteverzuim te beperken. Of zorg voor gezonde opties in de kantine, dagelijkse wandelingen of actieve bedrijfsuitjes.
Maar wat als medewerkers aangeven dat mentale gezondheid prioriteit heeft? Dan kan het regelmatig organiseren van workshops over bijvoorbeeld werkstress net die boost geven. Door preventief aandacht te geven aan de fysieke en mentale gezondheid van je medewerkers, geef je ze de juiste handvatten om gezond en energiek te blijven en verklein je de kans dat medewerkers uitvallen.
Werkenden weten wat ze nodig hebben
Medewerkers hebben duidelijke verwachtingen van hun HR-afdeling als het gaat om ziekteverzuim. Ze hechten waarde aan een omgeving waarin ze ondersteund worden, hun gezondheid en welzijn prioriteit krijgen, waar ze open kunnen communiceren en de werkdruk beheersbaar is. Het verminderen van ziekteverzuim is daarom als het onderhouden van een medicijnkast: het vereist de juiste ‘medicijnen’ om effectief te zijn. HR heeft de verantwoordelijkheid om niet alleen te reageren op ziekteverzuim, maar ook om preventieve maatregelen te nemen die medewerkers helpen om gezond en gemotiveerd te blijven.