Wanneer je naar een nieuwe baan solliciteert, is de kans groot dat je de functie en het bedrijf idealiseert. Maar wanneer je eenmaal binnen bent, zul je vanzelf ontdekken dat er ook nadelen aan jouw nieuwe werk kleven. Misschien bemerk je fricties tussen collega’s, blijkt die dagelijkse rit toch best lang, of is jouw werkplek niet comfortabel.
Over dat laatste –de werkplek– kunnen we een artikel vol schrijven; en dat doen we hier dan ook. Je vindt hieronder tips voor wie naar een nieuwe baan solliciteert, maar ook voor wie al een tijdje op zijn of haar plek zit.
Waarom is een prettige werkplek belangrijk?
Je vraagt je misschien af waarom je zou moeten streven naar een prettige werkplek. Misschien heb je het idee dat je overal en altijd wel productief kunt zijn; desnoods met oordopjes in. Maar laten we wel zijn: iedereen heeft voorkeuren als het gaat om de inrichting en het comfort van de plek waar hij/zij acht uur per dag doorbrengt.
Een fijne werkplek stelt je in staat om geconcentreerd je werk te doen, geeft je meer werkplezier en dus motivatie, en maakt je productiever. Maar weinig mensen staan er bij stil dat de werkplek aan de basis van een succesvolle carrière staat. En helaas behoren daar ook sommige werkgevers toe.
Licht doet leven
Zonder licht is er geen leven op aarde. Licht dicteert ons dag- en nachtritme, onze stofwisseling en onze hormonenhuishouding. Een goede verlichting is daarom belangrijk op de werkplek, bij voorkeur door ramen. Is er niet voldoende daglicht, dan kan dit worden aangevuld met kunstlicht. Maar te veel daarvan is ook niet goed, omdat het reflecteert op schermen, bureaubladen en papieren. Het is wetenschappelijk bewezen dat veel daglicht op de werkplek zorgt voor een betere nachtrust en mensen tot meer lichaamsbeweging inspireert.
Opgeruimd staat netjes
Sommige mensen zeggen gewend te zijn aan een georganiseerde chaos, maar het is een feit dat rommelige bureaus onbewust voor stress zorgen. Zorg daarom voor een clean desk policy. Het liefst berg je losse papieren in laden op. Moet je ze tóch direct bij de hand (dus op het tafelblad) hebben, kies dan voor brievenbakjes. Daarmee hou je de papieren netjes op één plek en kun je ze ook enigszins sorteren, afhankelijk van het aantal bakjes.
Hygiëne en geur
Opgeruimd is één ding, maar je werkplek dient ook schoon te zijn. Stel je voor dat je bureaublad vol met stof ligt of dat er een vervelend luchtje hangt. Regelmatige schoonmaak, het liefst ná werktijd, en eventueel een geurverspreider kunnen een bedompte ruimte een ware facelift geven. We zouden er bijna een aparte categorie voor kunnen maken, maar planten en bloemen dragen ook bij aan het welzijn op kantoor.
Vrij om te bewegen
De manier waarop de ruimte is ingedeeld, draagt ook bij aan je comfort. Heb je bijvoorbeeld voldoende ruimte om je te bewegen of zit je met een elleboog tegen de muur gedrukt? Deel je met drie collega’s een eiland of is er meer ruimte voorhanden? Krijg je een eigen kantoortje of deel je de werkvloer? Hierin kunnen smaken enigszins verschillen, dus jij zult het beste aanvoelen wat jou productief maakt en wat je werkplezier vergroot.
Rust en kalmte
Vooral wanneer je gefocust werk moet doen, is het prettig als het rustig op jouw afdeling is. Schaterlachende collega’s en luidruchtige telefoongesprekken dragen dan niet bij aan jouw concentratie. Natuurlijk is dit bij een callcenter minder erg dan in een accountantskantoor.
Al in dienst? Laat jouw ideeën horen
Wanneer je al (een tijdje) in dienst bent bij jouw werkgever, wordt jouw stem gewaardeerd en gehoord. Wees dus niet bang om te laten weten wat er beter kan. Wil je dat het rustiger wordt op de afdeling? Zie je liever een andere indeling? Gooi het eens in de groep en zorg ervoor dat het een agendapunt bij een vergadering wordt.
Sollicitanten: vraag of je jouw toekomstige werkplek mag zien
Je ziet dat er heel wat elementen zijn die bepalen hoe comfortabel een werkplek is. Heb je al een baan en werkplek, kijk dan eens in hoeverre je bovenstaande bevindingen kunt toepassen op jouw werkplek. En zit je nog in het sollicitatieproces, vraag dan eens of je . Het tweede sollicitatiegesprek (het vervolggesprek), waarin praktische zaken én het loon worden besproken, is daar het beste moment voor.