Wist je dat maar 30% van alle openstaande vacatures wordt uitgezet via websites, social media, jobboards etc? Wat blijkt… de meeste vacatures die ontstaan (70%) worden ingevuld door middel van netwerken!
Echter, in onze banenzoektocht doen we het precies andersom! We investeren veel tijd in het reageren op vacatures en het schrijven van sollicitatie- en motivatiebrieven. Daarentegen maken we vaak maar summier gebruik van de kracht van netwerken. Dat is zonde, maar wel begrijpelijk. Netwerken is nou eenmaal niet onze meest favoriete bezigheid, want het is lastig en spannend.
Toch kan het, wanneer je de bovenstaande percentages bekijkt, interessant zijn hierop in te zetten. Dit wil niet zeggen dat jobboards niet effectief meer zijn, maar het meeste rendement behaal je door te netwerken. Zo spreid en verhoog je je kansen op die droombaan!
Werven via medewerkers is hot
Het is dan ook niet vreemd dat anno 2019 steeds meer bedrijven gaan inzetten op referral recruitment. Dit betekent dat bedrijven kandidaten gaan werven via hun medewerkers. Het blijkt voor organisaties een effectief middel omdat je je als baanzoeker eerder aangesproken voelt door ‘gelijkgestemden’, omdat je je hier gemakkelijker mee kunt identificeren. Dit is vaak lastiger bij bijvoorbeeld een bedrijfsmerk of een CEO van een organisatie.
Organisaties komen er steeds meer achter dat kandidaten werven via hun medewerkers effectief is en veel kosten kan besparen. Dat ze hier steeds meer op gaan inspelen is dan ook niet zo vreemd.
Netwerken meest effectieve middel in banenzoektocht
Wanneer je weet dat de meeste openstaande functies via-via worden ingevuld én dat organisaties steeds meer van referral recruitment gebruik maken, weet je dat het nog belangrijker wordt om in netwerken te investeren. Onderzoek bevestigt dit ook. In 2017 heeft maar liefst 23% van de baanzoekers een baan gevonden door in te zetten op hun eigen netwerk of dat van een ander. Het bevestigt dat netwerken een effectief middel is om gebruik van te maken. Alleen al vanwege het feit dat je met een waardevol netwerk vaak snel op de hoogte bent van een vrijgekomen functie. Meestal nog voordat er officieel een vacature wordt uitgezet via vacaturesites, social media en andere kanalen.
Op het moment dát vacatures online komen worden vacaturesites door 13% van de mensen geraadpleegd in hun zoektocht naar een baan. Uitzendbureaus staan na netwerken en het raadplegen van vacaturesites op de derde plek met 9%. Social media (7%) en het gebruik van open sollicitaties (6%) maken de top 5 compleet.
Een andere vorm van netwerken is het gebruik van aanbevelingen van oud-collega’s . Zij kennen jou goed waardoor ze prima kunnen inschatten of jij over de juiste kwalificaties beschikt én qua persoon binnen het bedrijf en/of de afdeling past.
Andersom werkt dit ook in jouw voordeel, want jouw contactpersoon kan jou ook weer vertellen hoe het is om binnen de organisatie te werken. Hierdoor kun jij je ook een beter beeld vormen van het bedrijf en bepalen of je wilt solliciteren of niet.
Tevens blijf je zo op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de organisatie en van de carrièreontwikkeling van jouw oud-collega. Dit laatste is handig om te weten, want wanneer hij/zij van baan mocht veranderen, heb jij een mogelijke ingang bij dit nieuwe bedrijf. Dit is interessant want wanneer er daar een relevante vacature ontstaat, kan jouw contactpersoon jou eventueel aanbevelen bij de juiste mensen.
Offline netwerken
Veel mensen krijgen bij het woord ‘netwerken’ al de bibbers en gaan het dan ook liever uit de weg. Dit heeft vaak te maken met het feit dat netwerken op een formele manier gaat in een onbekende omgeving en met mensen die je niet kent. Dit maakt het bijwonen van netwerkbijeenkomsten spannend.
Toch hoeft het helemaal niet (altijd) zo formeel te gaan. Netwerken kan ook leuk zijn! Sterker nog, in veel gevallen heb je niet eens in de gaten dat je aan het netwerken bent! Denk bijvoorbeeld aan verjaardagen, feestjes, uitjes met vrienden of bij de (sport)vereniging waar je lid van bent. Dit komt vaak doordat je je vertrouwd voelt met de omgeving en het gezelschap.
Wil je je netwerk vergroten en daarmee je baankansen verhogen? Dan zijn er verschillende manieren waarop je jouw offline netwerk kunt uitbreiden. Dit kunnen naast het bijwonen van netwerkbijeenkomsten ook workshops, banenmarkten, congressen of carrièrebeurzen zijn. Je kunt ervoor kiezen om hier alleen of samen met iemand naartoe te gaan. Dit laatste maakt contact leggen met anderen gemakkelijker en leuker! Daarnaast is het handig, omdat jouw contact jou eventueel ook bij anderen mensen kan introduceren. Hierdoor hoef je niet zelf het eerste contact te leggen.
Online netwerken op LinkedIn
Naast het fysiek bezoeken van evenementen zijn er ook online nog allerlei mogelijkheden om met mensen in contact te komen. Vooral LinkedIn is daarbij een zeer interessant middel om in te zetten. Naast dat het laagdrempeliger is kun je er ook gemakkelijk in contact komen met andere zakelijke contacten.
Waar LinkedIn voorheen vooral werd ingezet om je werkervaring en opleidingen te laten zien, is het inmiddels uitgegroeid naar een platform waarop je interessante (branchegerichte) relaties kunt aangaan en onderhouden. Dit kan door middel van Inmail of door gebruik te maken van LinkedIn Messenger, waar je rechtstreeks met je online netwerk in gesprek kunt blijven.
Daarnaast is het een interessant platform omdat ook hier gemakkelijk referral recruitment kan worden toegepast. Niet alleen recruiters en HR-managers gaan er op zoek naar interessante kandidaten voor vacatures, maar ook andere medewerkers binnen een bedrijf delen oproepjes op LinkedIn over banen die zijn vrijgekomen binnen de organisatie.
Een ander voordeel is dat je op LinkedIn ook in contact kunt komen met mensen buiten je eigen netwerk. Het gemakkelijkste is om hiervoor te kijken of je gemeenschappelijke connecties hebt, dus iemand in je eigen netwerk (eerstegraads connectie) die jullie beiden kent en jou kan introduceren bij die andere persoon (tweedegraads connectie).
Ook kun je op LinkedIn bedrijven volgen die je aanspreken en waar je graag zou willen werken. Op die manier kun je je al een beeld vormen van de organisatie en volgen waar ze mee bezig zijn. Dus ook wanneer er functies vrijkomen!
Hetzelfde geldt voor LinkedIn Groepen. Op LinkedIn zijn er veel branche specifieke groepen te vinden. Door hier lid van te worden weet je wat er in de groep gebeurt en kun je meteen reageren op interessante oproepjes.
Zoals je ziet zijn er verschillende manieren om te netwerken. Het beste resultaat haal je door te kiezen voor netwerkmethoden die het beste bij je passen. Kies daarbij voor een combinatie van offline en online netwerken. Online relaties leggen gaat gemakkelijk, maar voor een echt waardevol netwerk is het belangrijk om elkaar ook fysiek te (leren) kennen en de relatie verder uit te bouwen. Zo vergroot je je kans op die droombaan!