De toekomst van de bouwsector is zorgelijk. Er is een mismatch op de arbeidsmarkt, die veroorzaakt wordt door het imagoprobleem van de bouw en aannemerij. Voor veel studenten is de opleiding architectuur aantrekkelijker. Het is daarom de hoogste tijd dat de bouw, en aannemers specifiek, laten zien dat er voldoende uitdagingen liggen op het gebied van creativiteit en duurzaamheid.
Op dit moment staat geen enkel bouwbedrijf in de top 50 populairste werkgevers. Tegelijkertijd volgden achthonderd studenten in 2017 een (master-)opleiding architectuur.
Duurzaamheid en creativiteit juist in de bouw
Binnen de bouwopleidingen staat architectuur het hoogst in aanzien onder jongeren, zo blijkt uit een onderzoek dat Building Heroes onder jonge professionals deed. Ze roemen de architectuur om zijn creativiteit, maar daarvoor is ook zeker ruimte in de bouw. Daarnaast is het een dynamische omgeving: je kan in de bouw namelijk werken met de nieuwste technologieën en zo het verschil maken. Ook op het gebied van duurzaamheid en circulariteit is er zoveel impact te maken in de bouw.
Werken als architect en ontwikkelaar is voor veel talenten het summum. Je hebt echter pas wat aan mooie ontwerpen en plannen als ze ook gemaakt worden. Veel van onze mensen vinden het dankbaar werk om een huis te bouwen waar mensen hun kinderen zien opgroeien. Dat is wat hen drijft: met hun kennis en kunde dagelijks een bijdrage kunnen leveren aan het geluk van mensen. De impact die je in de bouw maakt is directer en groter dan veel jongeren misschien denken. Het is onze opdracht om dat beter te communiceren. Werkgevers in de bouw en aannemerij moeten zich niet alleen afvragen hoe ze zelf aantrekkelijk zijn, maar ook hun sector aantrekkelijker presenteren. Dat is onze gezamenlijke missie.
800 nieuwe architecten per jaar
Heeft de Nederlandse economie jaarlijks 800 nieuwe architecten nodig? Er is wel een nijpend tekort aan professionals in de bouw en aannemerij. Het is tijd dat we als sector onze successen claimen en laten zien dat de bouw en aannemerij aansprekender en dynamischer zijn, dan veel mensen denken. Het is tijd om een heldere boodschap te hebben en te laten zien waarom er zoveel mensen met zoveel enthousiasme in de bouw werken.