Wie zijn uw meest waardevolle medewerkers? Het is heel gemakkelijk om de verkoper te prijzen die voortdurend zijn quota’s verbetert of de marketingdirecteur die de succesvolste campagne van uw bedrijf aanstuurt. Maar deze successen zijn zelden te danken aan één persoon. Het gaat vrijwel altijd om de inzet van een heel team. Eén of twee personen krijgen dan mogelijk alle lof toegezwaaid, maar de bijdragen van alle andere betrokkenen mogen niet worden genegeerd.
Tijdens een recent evenement haalde Peter Spence de wereld van voetbalanalyse aan om te illustreren hoe teambuilding zich in het bedrijfsleven heeft ontwikkeld. Traditioneel gezien waardeerden coaches en fans spelers om het aantal goals dat ze maakten (met uitzondering van de keeper natuurlijk). De ‘beste’ spelers waren dan ook altijd de spitsen. Vandaag de dag kunnen meer genuanceerde analyses bijhouden welke bijdrage elke speler op het veld levert. Een middenvelder die balcontact heeft bij 70 procent van de goals of 80 procent van de aanvallen van de tegenstander weet te onderbreken, is duidelijk van onschatbare waarde – ook als zijn naam zelden op het scorebord verschijnt.
Hetzelfde geldt voor de zakenwereld. Met moderne technologieën kunnen bedrijven de bijdragen analyseren van iedereen die bijdraagt aan de algehele effectiviteit van het team. Dat kan het stimuleren van samenwerken of het aanmoedigen van medewerkers zijn, of een directe bijdrage aan de winstgevendheid van het bedrijf. Het kan aantrekkelijk zijn om uitsluitend te focussen op de teamleden die het beste presteren, maar om te floreren heeft een bedrijf de ideale mix van sterke punten, vaardigheden en karakters nodig. En net als voor de sportwereld geldt ook in het bedrijfsleven: er is maar een beperkt aantal ‘superstars’ beschikbaar op de markt.
Als je naar een elftal uit Brazilië of Duitsland kijkt, zie je al snel waarom die landen enkele van de meest succesvolle internationale clubteams ooit hebben. Ja, ze beschikken over heel veel spelers met topvaardigheden, maar die komen en gaan. Het is hun vermogen om voortdurend mensen aan te trekken die passen bij hun speelwijze en die hun rol uitstekend vervullen dat ervoor zorgt dat ze blijven presteren. Datzelfde geldt voor bedrijven die vandaag de dag succesvol zijn. Zelfs wanneer u de allerbeste producten en services op de markt biedt, is er nog steeds een team van betrokken medewerkers die harmonieus samenwerken nodig om ze op de markt te brengen.
De gemiddelde manager weet medewerkers met de beste prestaties te waarderen, maar een echt goede manager weet hoe hij alles haalt uit het talent en potentieel van alle teamleden. En hier leveren technologieën voor moderne talentanalyse een meerwaarde. Ook HR-teams spelen een rol, namelijk door managers inzicht te verlenen in de bijdrage die iedere persoon levert aan het succes van het bedrijf.
In een tijd waarin vaardige nieuwe medewerkers moeilijker te vinden zijn dan ooit, moeten bedrijven hun recruitmentpraktijken verbreden en verder kijken dan de traditionele ‘beste sollicitanten’. Dat wil niet zeggen dat ze ambitieuze en gemotiveerde sollicitanten moeten wegsturen, maar daarnaast moeten ze deze hoogvliegers kunnen koppelen aan spelers met een beperktere rol, teambuilders en specialisten die zorgen dat medewerkers elkaar optimaal laten presteren.