Hoe stimuleren en activeren we de zelfregie bij onze medewerker? Dat is een uitdaging waar organisaties die een lerende organisatie willen worden vaak mee te maken krijgen. Vier tips zodat jij als lerende organisatie jouw medewerkers aan het leren krijgt.
Het is een bekend gegeven dat lerende organisaties succesvoller zijn in de zoektocht naar nieuw talent, maar ook meer potentie uit bestaande medewerkers halen. In een arbeidsmarkt die onder druk staat, zien steeds meer organisaties de toegevoegde waarde in van een goed L&D-beleid als onderdeel van hun employability. Dit beleid is dan ook vaak een belangrijke reden om de eerste stappen te zetten naar het worden van een lerende organisatie.
In veel lerende organisaties staat het stimuleren van zelfregie bij medewerkers centraal. En dat is nog niet zo makkelijk. Want met louter het aanbieden van een interne academy ben je er als organisatie nog niet. Het promoten en stimuleren van leren binnen de organisatie, kun je namelijk vergelijken met het in de markt zetten van een nieuw product. Medewerkers moeten door HR- en L&D professionals verleid worden tot leren, net zoals marketeers de aandacht weten te grijpen van drukke en afgeleide consumenten.
Dat blijkt ook uit de cijfers. Uit eerder onderzoek blijkt dat 32% van de medewerkers de laatste drie jaar geen enkele opleiding heeft gevolgd en dat HR slechts beperkte invloed heeft op de scholingsintentie van medewerkers. Het zijn namelijk vooral leidinggevenden (42%) en directe collega’s (33%) die hier de meeste invloed op uitoefenen.
HR krijgt binnen lerende organisaties dan ook steeds meer een strategische en faciliterende taak op het gebied van opleiden. HR en L&D richten zich steeds meer op het strategisch faciliteren van alle randvoorwaarden van een goed scholingsbeleid en focussen zich meer op de juiste communicatie en activatie van dit beleid. Hierdoor nemen lijnmanagement en medewerkers steeds meer gezamenlijk de regie. Om het scholingsbeleid zo efficiënt en goed mogelijk te kunnen activeren, hieronder vier praktische tips.
Activatietip 1: Zorg voor een relevant leeraanbod
Veel L&D-experts zeggen dat je een lerende organisatie wordt door een goed gevulde academy vol trainingen en opleidingen met een groot leeraanbod aan te bieden. Maar dat is slechts een deel van de waarheid. Het leeraanbod moet namelijk wel aansluiten bij de leerbehoeften van het personeel. Zet medewerkers daarom aan het denken. Hoe ontwikkel ik me? Wat heb ik geleerd in de afgelopen tijd en waar wil ik mezelf in ontwikkelen de komende maanden? Op basis van dit soort vragen kiezen medewerkers een training die écht relevant is. Dit kan door middel van een op één-op-één training, klassikale lessen of met micro learnings, waarbij je op eigen tempo kan bepalen hoe snel je leert. Mis je als organisatie iets in het aanbod? Geef medewerkers dan ook de ruimte om dit aan te geven. Laat ze een eigen pad volgen. Medewerkers vinden de trainingen die zij volgen hierdoor relevant en je voorkomt dat zij trainingen zien als een verplichting. Daarmee zorg je voor betrokkenheid en bied je een leeraanbod voor iedere leervraag aan.
Activatietip 2: Zorg voor een boekenkast of leestafel
Stel je voor: Het is vrijdagochtend 11.00 uur en je pakt een boek om lekker te gaan lezen. Gewoon op kantoor. Waarschijnlijk doe je dit minder vaak dan je zou willen, maar steeds meer organisaties geven medewerkers de ruimte om een boekje te lezen tijdens het werk. En dat werpt zijn vruchten af. Een uurtje of twee per week lezen is voldoende en via een popgesprek of bijeenkomst kun je de persoonlijke ontwikkelingen bespreken met collega’s. De doelen van een boekenkast of leestafel op het werk zijn mensen met dezelfde interesses samenbrengen en het lezen onder de medewerkers stimuleren. Ook bied je op deze manier sociale activiteiten aan, want mensen die veel lezen, delen hun kennis graag met anderen. Een leestafel volleggen met magazines als de Libelle is leuk voor medewerkers, maar resulteert slechts in koffiepraat tijdens de lunch. Er zijn genoeg inspirerende boeken, vakbladen en kranten waar je goede ideeën mee kunt stimuleren.
Activatietip 3: Regel een inspirerende spreker
Wanneer je als organisatie meerdere medewerkers tegelijk wil bijscholen, bijvoorbeeld een complete afdeling als sales of een groep product managers, dan is het erg voornaam om een goede spreker te regelen. Inspiratie kan namelijk een enorme boost voor leren zijn. Persoonlijk trekken wij een groot budget uit voor het horen van sprekers. Denk aan Louis Van Gaal, Björn Kuipers en Kluun. Wanneer jij een goede spreker regelt die de link legt met leiderschap, sales, marketing of een ander interessant onderwerp, zul je zien dat medewerkers zich veel sneller zullen aanmelden. Dit zorgt namelijk voor inspiratie en beweging. Wanneer je de organisatie wil voorbereiden op een ingrijpende ontwikkeling in de markt, dan horen medewerkers extra goed op de hoogte te zijn. Een spreker kan dan voor die ‘speciale’ aandacht zorgen. Ook heel interessant: sluit de sessie van de spreker af met een actieve werkvorm. Tijdens deze werkvorm laat je aanwezigen nadenken over hoe zij de geleerde stof in hun werk kunnen gaan toepassen. Medewerkers willen hier zeker een avondje vrij voor opofferen.
Activatietip 4: Projectmatiger aan de slag gaan
Wanneer organisaties projectmatiger aan de slag gaan, groeit de leeropbrengst bij medewerkers vaak enorm. Neem bijvoorbeeld de werkwijze van Agile. Een gezamenlijk doel samenstellen, teambesprekingen organiseren die uitwijzen waar je tegenaan loopt en projectevaluaties stimuleren het leren door verschillende elementen. Niemand ziet deze activiteiten als leermomenten, maar de leeropbrengst is juist erg hoog. Je kunt dit ook zelf op de werkvloer stimuleren door medewerkers van verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Dit kan door bijvoorbeeld projecten te organiseren waarin medewerkers van verschillende afdelingen een kennisteam vormen. Als je dit team regelmatig bij elkaar laat komen en het thema van het project laat uitdiepen, moeten zij na zo’n vijf bijeenkomsten kijken of hun project daadwerkelijk iets oplevert. Uiteindelijk komt deze projectgroep zelf met een concreet eindresultaat, zoals een nieuw product of een nieuwe dienst. Dit is niet alleen leerzaam voor de teamleden, maar ook zeker voor de rest van de organisatie.
Met deze vier tips kun je als lerende organisatie een mooie start maken. Door het leren op te nemen in het normale leef- en werkpatroon van medewerkers, ontstaat de lerende organisatie vanzelf. En met een effectief werkend activatiebeleid leren en ontwikkelen medewerkers zich zelfstandig.