Door AI transformeert de HR-functie, maar het tegendeel is óók waar: HR verandert de manier waarop we over AI nadenken. Het wordt steeds belangrijker om de mens centraal te zetten in organisaties met AI als integraal onderdeel. De snelheid van innovaties neemt allerminst af en organisaties moeten zich hierop kunnen aanpassen. Maar sommige banen zullen overbodig worden, omdat AI bijvoorbeeld administratieve taken kan overnemen. De vraag rijst hoe je menselijke waarden blijft respecteren, zónder de mogelijkheden van AI te verwaarlozen. Het is tijd om het toekomstige AI-landschap op een ethische manier vorm te geven. Waarom HR hiervoor bij uitstek geschikt is, lees je in deze blog.
Een onmisbare schakel in de keten: AI-ethiek
Ethische AI houdt zich aan duidelijk gedefinieerde, ethische richtlijnen. Dit gaat over fundamentele waarden als privacy of discriminatie. Op dit vlak kan HR een allesbepalende rol spelen, want deze afdeling stelt het welzijn van medewerkers centraal en begrijpt dat werken meer betekent dan je rekeningen kunnen betalen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de sociale banden die op de werkvloer worden gesmeed? De beslissingen die op het gebied van technologie worden genomen, hebben impact op de gezondheid van medewerkers. Miljoenen banen staan op het spel ten gevolge van AI. Dit is waar AI-ethiek om de hoek komt kijken. HR-managers begeven zich op het snijvlak van de belangen van de medewerkers en het bedrijf. De afdeling begrijpt als geen ander wat er komt kijken bij het formuleren van de dynamieken op de werkvloer, bedrijfsbehoeften en organisatiewaarden.
HR als thought leader
HR kan functioneren als thought leader. HR-managers kunnen hun uitgebreide kennis van het landschap van een organisatie inzetten om advies uit te brengen op het gebied van technologie. Dit gaat verder dan het inzetten van AI voor het screenen van cv’s of het automatisch matchen van kandidaten met vacatures. HR-professionals kunnen helpen om AI op een ethische en transparante manier in te zetten. Ze kunnen adviseren om AI-systemen te trainen met diverse data, zodat vooroordelen worden voorkomen. Dit is belangrijk omdat AI, door gebruik van historische data, onbedoeld bestaande vooroordelen kan versterken.
Een gevoel van betekenis
Daarnaast kan de HR-afdeling een belangrijke rol spelen in het implementeren van technologie. Als medewerkers hun werk als betekenisvol ervaren, zorgt dat voor meer betrokkenheid. Nodeloos om te zeggen dat dit uiteindelijk bijdraagt aan het financiële succes van een organisatie, maar het zorgt ook voor uitdagingen in het moderne IT-landschap. Werken in een robotisch systeem zorgt voor een afname van een gevoel van betekenis. De rol van de HR-manager moeten we hierin niet onderschatten. De HR-afdeling kan medewerkers stimuleren om bijvoorbeeld een AI-strategie te creëren. Als medewerkers invloed kunnen uitoefenen op de werkwijze, zullen ze meer voldoening ervaren.
Stappen zetten naar een ethische toekomst
AI-ethiek is dus een belangrijke factor voor zakelijk succes en HR speelt een onmisbare rol om een ethisch AI-framework succesvol te integreren. Zo implementeer je technologie op een wijze die overeenkomt met de waarde van de organisatie én uiteindelijk een positief werkklimaat stimuleert. Het is daarbij van groot belang dat de impact van AI op zowel de korte, als de lange termijn wordt meegenomen. De gevolgen van slecht geïmplementeerde AI-oplossingen kunnen desastreus zijn. Denk hierbij aan privacyproblemen of een groeiende kloof tussen werknemers en discriminatie. Als organisaties HR betrekken bij de implementatie van AI, zorgen ze ervoor dat de technische mogelijkheden voor iedereen te begrijpen zijn en AI effectief geïntegreerd wordt. Zo wordt HR de motor van je organisatie voor een positieve en innovatieve toekomst.