In een samenleving die steeds digitaler wordt, moeten organisaties de lat steeds hoger leggen. Cruciaal hierbij is een gedefinieerde strategie die overeenkomt met zowel de bedrijfsdoelstellingen als de behoeften en voorkeuren van digitale talenten. Deze gaan steeds meer op zoek naar een cultuur en bedrijfsmissie die aansluiten op hun eigen persoonlijke waarden. Maar hoe krijg je het juiste talent aan boord – en nog belangrijker – hoe behoud je talent op lange termijn?
Digitale transformatie is overal. Het is een containerbegrip dat te pas en te onpas wordt gebruikt. In algemene zin draait het om het implementeren van technologie ter verbetering van de dienstverlening, het verhogen van de efficiëntie, en het ontwikkelen van (nieuwe) businessmodellen. Toch voelen organisaties zich vaak vanwege gebrek aan talent niet voldoende voorbereid op een digitale transformatie.
Met name gevestigde organisaties hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in hun digitale transformatie, onder druk van concurrentie van nieuwkomers en branchegenoten. Ze startten allerlei digitale experimenten en kochten innovatieve startups op om hun positie veilig te stellen. De positieve effecten van ‘meer digitaal’ loopt inmiddels tegen grenzen aan, zo bleek uit een onderzoek door de Vlerick Business School in opdracht van het Financiële Dagblad.
Wat in de resultaten opvalt is dat deze ontwikkeling correleert met een afname aan beschikbare digitale kennis en getalenteerd personeel binnen organisaties. Daar zit de bottleneck om duurzame vooruitgang te realiseren met digitale transformatie: organisaties zijn niet in staat om talent aan te trekken en te behouden. De gemiddelde scores voor de meeste competenties stijgen gestaag onder de respondenten. Met uitzondering van ‘talent’, dat significant is gedaald.
- In 2019 geeft nog slechts 10 procent van de respondenten aan dat zijn of haar bedrijf digitale talenten werft om de digitale transformatie te versnellen. Het jaar daarvoor was dat nog 33 procent.
- Slechts 4% van de deelnemende bedrijven is het sterk eens met de stelling dat ze een sterk hr-beleid voeren om digitaal talent te belonen en te behouden.
- Een kwart van de respondenten is het ermee eens dat hun bedrijf externe digitale specialisten inhuurt. Extern talent kan flexibel ingezet worden, ook wanneer het schaarse digitale profielen betreft.
Talent en bedrijfscultuur
Uit een onderzoek van Glassdoor (2019) blijkt dat digital natives de bedrijfscultuur belangrijker vinden dan ooit tevoren. Meer dan 77% van de ondervraagde Millennials (18-34 jaar oud) bekijkt de bedrijfscultuur van een organisatie voordat ze effectief solliciteren. Verder geeft 56% aan dat een goede match met de bedrijfscultuur belangrijker is dan het salaris en vindt negen op de tien het belangrijk dat een werkgever een duidelijke missie heeft. Tot slot zou 73% van de ondervraagden niet werken voor een bedrijf tenzij de bedrijfswaarden overeenkomen met hun eigen persoonlijke waarden. Deze resultaten tonen aan hoe cruciaal het is dat de bedrijfscultuur aansluit bij de wensen van de digital natives. En dat gaat verder dan alleen een oppervlakkige metamorfose.
Voor grote, traditionele organisaties is het echter notoir lastig hun organisatiecultuur structureel te veranderen. Het opbouwen van een duurzame cultuur die digital natives aantrekt, begint met de organisatiecultuur en de houding van senior leiders. Zij moeten de status quo van hiërarchische besluitvorming doorbreken, en sturen op structurele verbeteringen op de lange termijn, in plaats van carrièrepaden uit te stippelen die snelle optimalisaties bevorderen. Een cultuur die het leren van mislukte experimenten omarmt, en de consequenties van falen op korte termijn minder zwaar laat wegen dan een stijgende lijn over een langere periode heeft de toekomst. Zo’n digitale cultuur vereist sterk leiderschap en betrokken medewerkers. In digitale culturen moeten teams autonoom kunnen handelen waarbij mensen zelf input kunnen bieden. Leiders moeten dit gedrag omarmen en aanmoedigen.
Stop de wanhopige zoektocht
Bedrijven die zich digitaal en duurzaam willen positioneren in de samenleving kunnen enkel succesvol zijn wanneer ze opereren vanuit een geloofwaardige visie. De sleutel om daar naartoe te groeien zijn de eigen medewerkers en de cultuur die dit mogelijk maakt. Organisaties met een duidelijke strategie, visie en werkcultuur waarin de medewerker centraal staat, presteren vaak financieel beter en trekken niet alleen makkelijker digitaal talent aan, ze zijn ook nog in staat deze voor langere tijd aan zich te binden.
Heeft jouw organisatie grootse digitale ambities? Maar tegelijkertijd een ogenschijnlijk chronisch tekort aan digitaal talent? Bouw dan aan een werkomgeving die deze digitale ambities ook echt reflecteert. Alleen dat zorgt voor belangstelling en interesse van digitaal en duurzaam talent op lange termijn.