De tijd van beoordelingsgesprekken is weer aangebroken en in de huidige economische omstandigheden, zal beloning meer dan ooit hoog op de agenda staan. Dat is niet alleen in het belang van de werknemer. Organisaties die een goede en transparante beloningsstrategie hebben, stellen beloningspakketten samen waaraan zowel de werknemer als het bedrijf baat hebben, op korte én lange termijn. Want met alleen een goed salaris stimuleer je prestaties niet op langere termijn. Hoewel een hoog salaris in eerste instantie de interesse van een kandidaat wekt, vereist het stimuleren van blijvende prestaties en productiviteit een meer genuanceerde beloningsstrategie. De volgende 4 stappen bieden hierbij hulp.
Vier stappen voor een effectieve beloningsstrategie
Stap 1: Stel een beloningsfilosofie samen
Een beloningsfilosofie is een verzameling richtlijnen die beschrijft, hoe een organisatie de medewerkers beloont. Het fungeert als een kompas en leidraad bij alle beslissingen die je als organisatie neemt op het gebied van beloning. Het helpt HR-teams, managers en executives om het ‘waarom’ achter beloning te verduidelijken en het helpt ook om een raamwerk te creëren dat ervoor zorgt dat er qua beloning consistentie is binnen teams en de organisatie. Daarnaast stelt de beloningsfilosofie organisaties in staat om proactief en transparant te zijn op het gebied van beloning. Hierdoor wordt het proces consistenter en eerlijker.
Stap 2: Zorg voor een holistische aanpak
Stel beloningspakketten samen waaraan zowel de werknemer als het bedrijf baat hebben, op korte én lange termijn. Het is belangrijk om niet alleen directe beloningen zoals salaris en bonussen en indirecte beloning zoals personeelsverzekeringen, onkostenvergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden op te nemen in het beloningspakket, maar ook niet-financiële vergoedingen zoals mentorships, opleidingsprogramma’s en waarderingsprogramma’s.
Zo’n holistisch, meeromvattend pakket is de beste manier om betrokkenheid te verhogen en talenten te behouden. Want zodra aan de basisbehoefte van financiële compensatie is voldaan, worden andere immateriële verwachtingen belangrijker voor werknemers. Dit zijn de elementen die ertoe leiden dat werknemers zich gerespecteerd en erkend voelen in hun werk, dat ze kunnen bouwen op hun competenties én ook betekenis en beloning vinden in hun werk.
Stap 3: Wees transparant
Wees bij het definiëren van de beloningsstructuur van je bedrijf transparant richting je werknemers. Transparantie over beloning houdt niet alleen in, dat je salariscategorieën opneemt in je functiebeschrijvingen om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Het zorgt er ook voor dat huidige werknemers begrijpen waar ze vallen in hun salarisschaal – en wat ze moeten doen om op het volgende niveau te komen. Het delen van deze informatie kan werknemers helpen zich gerespecteerd, gewaardeerd en gemotiveerd te voelen. Als jouw organisatie prestatiemanagement als een continu proces aanpakt, kun je het beloningsplan van het bedrijf bespreken als onderdeel van de regelmatige feedback– en beoordelingsgesprekken.
Stap 4: Integreer data in beloningspakketten
Om ervoor te zorgen dat managers in de organisatie in staat zijn om concurrerende, eerlijke en onbevooroordeelde beloningspakketten te bieden, moet er een kader zijn op basis waarvan ze relevante data kunnen gebruiken. Want als je beloningspakketten maakt op basis van betrouwbare data, zul je meer vertrouwen hebben in je beslissingen en deze beter kunnen rechtvaardigen tegenover werknemers en belanghebbenden. Wanneer je op zoek bent naar specifieke benchmarks die aansluiten bij de grootte van je bedrijf en de locaties waar je werknemers werken, hoef je niet zelf op onderzoek uit te gaan. Er bestaan tools die het gemakkelijk maken om toegang te krijgen tot deze informatie.
Cultuur van vertrouwen
Wanneer je een holistisch, op data gebaseerd compensatieplan opstelt en duidelijk aan je team communiceert hoe beslissingen over beloning worden genomen, creëer je een cultuur van vertrouwen. Het zorgt ervoor dat werknemers begrijpen hoe ze worden beloond en erkend voor hun werk, waardoor ze zich geïnspireerd voelen om het beste van zichzelf te geven.