Ik ben een ondernemer die het liefst strak op de dagelijkse business zit. Ik wil zien wat er gebeurt en waar mijn mensen mee bezig zijn. En altijd met heel veel energie op commerciële kansen duikt.
Voor de coronacrisis werkte niemand van ons bureau thuis. Vanuit ons kantoor op Maastricht-Airport vlogen we dagelijks na een ochtendoverleg gezamenlijk met gestrekt been de werkdag in. Dat werpt al jaren zijn vruchten af, want onze club blijft groeien, onze opdrachtgevers blijven ons trouw en minstens zo belangrijk, kandidaten zijn tevreden. Dat bevestigt me ook in de manier waarop ik mijn team aanstuur natuurlijk. Waarom zou je iets veranderen dat werkt?
Vanaf maart 2020 gebeurde dat noodgedwongen alsnog. De coronagolf spoelde over Nederland en we moesten thuis gaan werken. Het kantoor bleef ineens leeg. Ik zat er als enige achter mijn laptop en was gedwongen contact te onderhouden met mijn mensen via Teams of de telefoon. Eerlijk is eerlijk, dat vond ik best ingewikkeld. Zonder hectiek of hoorbare telefoongesprekken, is een kantoor wel heel leeg. Ik begon me af te vragen waar iedereen mee bezig was. Wordt er wel gezocht naar kandidaten voor de talloze vacatures? Wie is er eigenlijk bezig met het benaderen van de sollicitanten die via de website binnen bleven stromen?
Als je niet kunt zien wat mensen dagelijks doen, moet je erop vertrouwen dat je professionals in dienst hebt. Dat collega’s weten wat hun taak is en ook zonder de aanwezigheid van een manager gewoon hun werk doen. Al gauw werd duidelijk dat we die professionals in dienst hebben. Het werk ging gewoon door, ook in elkaars afwezigheid bleven we kandidaten helpen aan een volgende stap in hun carrière.
Eerder dit jaar sprak ik uitgebreid met Paul Ummels, de CEO van MediReva. Hij vertelde dat hij ervan overtuigd is dat de combinatie leiderschap en vertrouwen grote sprongen voorwaarts mogelijk maakt. Medewerkers willen heldere doelen en een koersvaste dagelijkse leiding, maar binnen die kaders moet je ze de vrijheid geven om hun eigen werk in te delen.
De coronacrisis loopt inmiddels op zijn einde en ik kan oprecht zeggen dat mijn managementstijl is veranderd. Ik vaar meer op vertrouwen en kijk meer naar de resultaten van inspanningen en minder naar de manier waarop die dagelijks geboekt worden. Van sturen op input naar sturen op output en faciliteren van medewerkers.
Dat is de grootste winst van het afgelopen jaar. Mijn team heeft me laten zien dat er een nieuwe, andere balans mogelijk is. De tijd die ik met mijn nieuwverworven managementstijl gewonnen heb, besteed ik nu aan werken aan mijn bedrijf, niet in mijn bedrijf. Waarvoor dank, jongens!