Bepalen van de toekomstige strategie
- Welke behoeften verwacht het bedrijf de komende jaren te hebben?
- Welke behoeften kunnen op dit moment al worden voorzien?
- Hoe kan in deze behoeften worden voorzien?
- Wat is ervoor nodig om dit te realiseren?
Het gesprek voorbereiden
- Plan een datum voor het loopbaangesprek;
- Bepaal de ontwikkelingsgebieden die binnen de organisatie mogelijk zijn;
- Bepaal waar voor de desbetreffende medewerker de meeste mogelijkheden zij;
- Stem eventueel de gesprekspunten tussen de medewerker en de leidinggevende op elkaar af. Zo weten beide partijen wat ze kunnen verwachten;
Laat een medewerker vooraf over een aantal zaken nadenken:
- Waar ben ik goed in?
- Wat vind ik het leukst aan mijn werk?
- Maak ik daar in mijn huidige functie voldoende gebruik van?
- Wat zijn mijn te ontwikkelen punten en wat zou ik daarin kunnen verbeteren?
- Welke andere werkzaamheden zou ik leuk vinden?
- Waar liggen mijn ambities op de langere termijn?
- Welke kennis denk ik in de toekomst nodig te hebben?
- Waarover ben ik het meest tevreden?
- Wat zijn mijn grootste successen geweest in het afgelopen jaar?
- Wat denk ik in de toekomst (extra) nodig te hebben om mijn werk goed te kunnen blijven doen?
- Wat zijn mijn ambities in mijn huidige functie?
- Wat zijn functies die mij erg aanspreken?
- Wat is op dit moment mijn grootste uitdaging?
- Voor welke onderdelen in mijn werk ben ik het meest gemotiveerd?
- Waar zie ik erg tegen op?
- Wat doe ik buiten mijn werk het liefst?
- Wat is er nodig om mijn loopbaanwensen te realiseren?
- Wat zijn daarbij de belemmeringen?
Het POP opstellen
- Achterhaal de wensen en doelen van de werknemer voor de komende jaren;
- Ga na hoe de werknemer zijn/ haar wensen en doelen wil gaan bereiken;
- Maak een plan van aanpak voor een kortere termijn (1 – 1,5 jaar);
- Maak een tijdsplanning die in lijn ligt met het plan van aanpak;
- Bepaal het gewenste gedrag en de te ondernemen activiteiten;
- Maak indien dit nodig is een opleidingsplan. Eventueel kan een coach worden aangesteld;
- Bepaal een datum waarom de gemaakte afspraken geëvalueerd worden.
De evaluatie
- Verzamel feedback over de bereikte resultaten;
- Bespreek het resultaat met de desbetreffende medewerker.
Werk het plan bij:
- Welke doelen hebben meer aandacht nodig?
- Hoe gaan we dat de komende periode realiseren?
- Welke doelen zijn niet haalbaar gebleken?
- Welke wensen zijn er veranderd?
Eventueel kan naar aanleiding van de evaluatie besloten worden om een nieuwe POP op te stellen.