De meeste product owners en business professionals doen stakeholder management puur op intuïtie – als het ware een moetje – waarbij een snel mailtje of een snelle doorkoppeling voldoet. Wij geloven dat deze blik op stakeholder management niet toereikend is en adviseren het gebruik van een strategische tool om het naar een hoger niveau te tillen.
Denk aan het versterken van jouw mandaat door het maken van een verdiepende stakeholder analyse en het toepassen van effectieve communicatiestrategieën voor het bereiken van je doelen. Dit is de sleutel tot succes voor ieder product.
De enige constante in ons bedrijfsleven is verandering. Kijk naar technologische ontwikkelingen zoals AI, Big Data, en IoT. Het is de vraag hoe jij iedereen meekrijgt in deze vernieuwingen en veranderingen. Want alleen ga je snel, maar samen kom je verder. Voor het maken van duurzame waarde en impact in de steeds complexere bedrijfsvoering is een betere perceptie op stakeholder management nodig.
Meer dan een moetje
Stakeholder management wordt vaak gezien als het identificeren van stakeholders en ervoor zorgen dat ze ‘happy’ blijven. Maar zoals de praktijk vaak laat zien, dit schiet te kort. Stakeholders zijn niet alleen mensen die iets van jou willen; ze zijn belangrijke partners in het succes van jouw product. Het gaat dus niet alleen om tevredenheid, maar om betrokkenheid, samenwerking, beïnvloeden, onderhandelen en daarmee: waardemaximalisatie.
Dit vraagt om een diepere, meer gestructureerde aanpak dan het simpelweg volgen van je al dan niet sterke intuïtie. We hebben hiervoor een handige tool ontwikkeld die je als stappenplan kan inzetten om alle belangen samen te brengen. Je product wordt er niet alleen beter van, maar het werk wordt ook een stuk leuker.
Waarom juist nu belangrijk?
Stakeholder management is van groot belang in het bedrijfsleven om onder andere succesvolle innovaties en transformaties mogelijk te maken. Nieuwe softwareproducten en AI-implementaties voor automatisering, productiviteit, innovatie en optimalisatie kunnen de workflows in jouw organisatie drastisch veranderen.
De business en IT-afdeling, eindgebruikers, het management en zelfs externe partners hebben allemaal verschillende verwachtingen, prioriteiten en belangen. Het is van belang om deze stakeholders effectief te betrekken, hun input op waarde te kunnen schatten, en dan het juiste gesprek te kunnen voeren. Dit alles om zo het product succes maximaal uit te kunnen nutten.
Denk bijvoorbeeld aan de optimalisatie van je klantenservice met de implementatie van een AI-chatbot. Terwijl het management enthousiast is over de kostenbesparingen, zijn klantenservicemedewerkers bezorgd over hun banen. Een uitgedachte en proactieve aanpak voor stakeholder engagement bouwt vertrouwen, enthousiasme en identificeert potentiële risico’s en knelpunten vroegtijdig, zodat de voordelen van de nieuwe technologie het gewenste resultaat geven.
Nieuwe maatstaf: de Stakeholder Piramide
De traditionele perceptie van stakeholder management op intuïtie voldoet niet meer aan de vaak complexe bedrijfsvoering. Om product professionals nog wat beter in het zadel te helpen, hebben wij een model ontwikkeld: ‘De Stakeholder Piramide’. Dit model biedt een frisse blik die verder gaat dan simpelweg stakeholders identificeren en tevreden houden. Dit model richt zich op proactieve samenwerking en waardemaximalisatie door een gelaagde aanpak:
- Breng de basis op orde: Zorg dat je alle basiselementen op orde hebt voordat je het gesprek aan gaat. De juist visie, strategie, de doelen, stakeholder identificatie en kort cyclische waardelevering die gemeten wordt.
- Ontwikkel duurzame relaties: Duurzame relaties zijn de hoeksteen van effectief stakeholder management. Dit vereist wederzijds vertrouwen, empathie en de juiste communicatieskills.
- Leid en beïnvloed jouw stakeholders: Gebruik leiderschaps- en beïnvloedingsvaardigheden om stakeholders te beïnvloeden en de juiste onderhandelingen te kunnen voeren richting gezamenlijke doelen.
- Leer omgaan met complexe situaties: Ontwikkel strategieën om met uitdagende situaties om te gaan. Denk hierbij aan politiek, weerstand en conflictsituaties. Hoe zoek je naar creatieve oplossingen in moeilijke gesprekken?
- Waardemaximalisatie door proactieve samenwerking: Het uiteindelijke doel is om door proactieve samenwerking maximale waarde te creëren voor alle betrokkenen in een voor jou zo effectief mogelijk systeem.