Naast het zwembad is er nog een ander kaliber ‘pool’ die heel goed van pas kan komen. Talent pooling! Jij wil namelijk je commitment bij de kandidaat verhogen, zo een betere relatie met latent werkzoekenden opbouwen en je time per hire aanzienlijk verkorten.
Daarnaast klinkt de wens om functies snel te vullen ons niet gek in de oren. Hieronder hebben we zeven stappen beschreven die jou helpen om de beste talent pool in elkaar te zetten.
Er was eens een recruitmentbureau (we gaan geen namen noemen) die als eerste met het fantastische idee van talent pooling kwam, om de snelheid van het recruitment proces significant te verhogen.
Daarna begon het balletje te rollen en inmiddels maken vrij veel bureaus gebruik van deze efficiënte methode om de beste kandidaten te strikken. Het hebben van zo’n talentenvijver wordt als noodzakelijk gezien, voornamelijk in de technische of ICT-sector.
Talentpools halen namelijk veel druk weg wanneer je op zoek bent naar latent werkzoekende professionals. Wij schreven een algemene blog over talentenvijvers, mocht je hier meer over willen weten.
Bereid het opzetten van talent pools goed voor
Een goed begin is het halve werk. Erg afgezaagd, maar zeker waar. Ook bij het bouwen van talent pools. Probeer, in je voorbereidingsproces, te achterhalen waar de vraag ligt.
Op welke plekken of voor welke functies wordt er geheid gevraagd naar nieuwe kandidaten? En als je dit hebt uitgevogeld, waar vind je die dan?
Wanneer je erachter komt wat jouw perfecte kandidaat is en wat hem of haar drijft, zorg je ervoor dat je de juiste mensen in je talentpool krijgt.
Definieer duidelijke KPI’s
Voor de non-marketeers onder ons, KPI staat voor Key Performance Indicators: een manier om je bedrijfsprestaties te meten en analyseren. Dit is ook van belang bij talentpools.
Zet vast wat je doel is en hoe je het interne proces bijvoorbeeld vormgeeft. Het is vooral belangrijk dat je goed in kaart brengt wat het gewenste resultaat is en wanneer jij content bent.
Als een kip zonder kop te werk gaan werkt namelijk nergens goed, ook niet bij het vormgeven van talentenvijvers.
Blijf testen voor het perfecte resultaat
Het fijne aan dit digitale tijdperk is dat mensen eigenlijk 24/7 bereikbaar zijn. Begin dus vooral met een gesprek met een ‘testkandidaat’, die je graag in je talentpool zou willen hebben.
Wat vinden zij interessant qua verhaal, waar liggen verbeterpunten en kan je nog groeien? Dit is erg belangrijk, gezien je verkoopverhaaltje voornamelijk interessant moet zijn bij kandidaten. Belicht hierbij je toegevoegde waarde voor de professional en wees zichtbaar!
Breid je pool van potential candidates continu uit
Het meest cruciale bij een talentpool is het onderhouden van contact met je kandidaten. Tijdens het uitbreiden van je groep professionals moet je het gesprek aan blijven gaan en interessant blijven, om zo hun aandacht erbij te houden.
Ook hier is het handig dat je bij de vorige stap het gesprek hebt gevoerd, omdat je hierdoor hebt achterhaald dat kandidaat X graag wekelijks nieuws ontvangt over je organisatie en trainingen als prettig ervaart.
Kortom: zorg ervoor dat de professionals in je talent pool niet meer bij je weg willen!
Reflecteer op je talent pooling proces
Geen proces is perfect, dus het is voornamelijk een kwestie van reflecteren en tussentijds verbeteren waar nodig. That’s where the KPI’s come in handy!
Heb je inmiddels de gewenste resultaten behaald of moet je bepaalde aspecten aanpassen? Zo kan je je proces optimaliseren tot je de allerbeste talentpool ooit hebt gecreëerd.
Automatiseer het bouwen en bijhouden van talent pools
Nog een voordeel aan deze technologisch over-ontwikkelde digitale tijd is de mogelijkheid om letterlijk alles wat je doet te automatiseren. Dus ook het bouwen en bijhouden van talent pools!
Denk hierbij aan het automatisch versturen van updates of het automatiseren van de werving. Één puntje van oplettendheid: alles automatiseren pakt doorgaans niet heel goed uit.
Professionals (en homo sapiens in het algemeen) waarderen persoonlijk contact en robots of Artificial Intelligence kunnen dit menselijke aspect (nog) niet nabootsen.
Houd verdere mogelijkheden in het achterhoofd
Een talentpool biedt je (als je het goed doet, en met deze tips kan het niet anders) een enorm groot bereik. Ga vooral even bij jezelf na of je deze hoeveelheid data en informatie niet ook voor iets anders kunt gebruiken.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld het voorzien van feedback op je projecten of het organiseren van evenementen. Een talentpool kan namelijk ook een waardevol promotiekanaal zijn.
Zo zorg je ervoor dat je al je perfecte kandidaten op één plek hebt, ze ook nog een +1 mee kunnen nemen (hee, nog meer perfecte professionals!) en jij je cirkel nog groter kunt maken.
Vergeet hierbij niet dat het relevant moet zijn voor de kandidaten, anders loop je het risico ze kwijt te raken.