De economie draait weer op volle toeren en de krapte op de arbeidsmarkt is weer terug. Dit keer is het personeelstekort zo nijpend, dat de Nederlandse economie er last van gaat krijgen. Snelle oplossingen zijn er niet en het bieden van meer salaris werkt op de korte termijn (ten koste van de concurrent), maar voor je het weet zit je in een rat race. Kandidaten die vertrekken als ze elders iets meer kunnen verdienen.
Concurreren op prijs moet je sowieso niet willen. Ook als werkgever wil je niet dat kandidaten alleen voor jouw organisatie kiezen voor het salaris. Noud Beckers van beuken’essers sloeg onlangs in een gesprek de spijker op zijn kop: ‘Mensen die werken voor de euro’s hou je niet lang. Ze moeten hun keuze maken op basis van waar ons bedrijf voor staat.’
Het zijn nu werkgevers die zichzelf moeten verkopen, de kandidaat is degene met opties. Hij of zij kan kiezen tussen verschillende banen en het zich veroorloven niet op een baanaanbod in te gaan, een beter voorstel te eisen of te wachten op een nieuwe kans. Want die komt er gegarandeerd.
Laat ik daarom een aantal zaken noemen die je als werkgever nu kunt doen om de achterdeur dicht te houden en ervoor te zorgen dat je huidige personeel blijft. Bijkomend voordeel is trouwens dat tevreden personeel op termijn een belangrijke bron van nieuwe aannames kan worden.
Breek lopende contracten open en verbeter de verbintenis. Flexkrachten in fase A krijgen een detachering, gedetacheerden een contract bij jouw organisatie en tijdelijke contracten worden omgezet in overeenkomsten voor onbepaalde tijd.
Maak daarnaast loonsverhogingen haalbaar en concreet door heel precies te formuleren aan welke doelen een medewerker moet voldoen om meer salaris te krijgen. Zo leg je het terug bij de medewerker, die zelf in de hand heeft of en wanneer hij of zij meer gaat verdienen.
Stippel een carrièrepad uit voor iedereen. Ga gesprekken aan waarin je ambities inventariseert, koppelt aan de bedrijfsdoelstellingen en ook hier weer heel concreet plannen maakt. Is er een opleiding nodig? Maak daar tijd en budget voor vrij, uiteraard gekoppeld aan een opleidingsovereenkomst. Dat laatste heeft weer als voordeel dat de drempel om te vertrekken verhoogd wordt.
Zorg dat de manier waarop medewerkers werken aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren. Zijn de reguliere kantoortijden wel echt nodig of kan een verschoven tijd ervoor zorgen dat iemand meer tijd heeft om kinderen naar school te brengen? Of meer tijd heeft om met zijn of haar gezin door te brengen? Daar sluit het ruimhartig faciliteren van thuiswerken op aan, maar voorzie medewerkers ook van de benodigde software en meubels om dat op een verantwoorde en efficiënte wijze te doen.
Er zijn nog talloze maatregelen te verzinnen, maar ik eindig met de allerbelangrijkste aanbeveling: spreek je waardering uit naar je personeel. Dat doe je niet alleen door maandelijks salaris over te maken, maar door gewoon hardop te zeggen dat je blij met ze bent. Niets zo krachtig als een oprecht en persoonlijk compliment.
Stapt er dan nooit meer iemand op? Natuurlijk wel, er zullen altijd medewerkers vertrekken en als je bedrijf groeit, ontstaan er ook nieuwe vacatures die moeten worden ingevuld. Maar als je organisatie geweldig is om voor te werken, werft het ook een stuk makkelijker!