Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig een blog heeft. Dat is niet zo verrassend, want bloggen kan grote voordelen voor je carrière hebben. Natuurlijk, als advocaat kun je beter niet je persoonlijke blog over katten op je CV zetten. Maar als je het een beetje slim aanpakt, kan je blog een nuttige troef zijn voor de volgende stap in je carrière. Iemand die dit heel goed begrijpt, is Anouk van de blog afgestudeerdendan.nl. Naast het runnen van deze blog, heeft ze ook een baan als talent business manager. Zij weet dus als geen ander hoe je een blog voor je carrière kunt inzetten. Samen met Anouk delen wij vandaag 5 manieren waarop jij je blog kunt inzetten op werkgebied.
Profileer je als expert in je vakgebied
Het slimste is natuurlijk om een blog in je vakgebied te hebben. Door nieuws uit jouw sector te delen en jouw mening hierop te geven kun je, je als expert in je vakgebied profileren. Stel je werkt in de zorg. Als je dan blogt over de ontwikkeling in de zorg en manieren waarop jij de sector ziet veranderen, laat je hiermee zien dat je een passie hebt voor je vakgebied. In de creatieve sector geldt dit natuurlijk nog veel meer. ‘Het hebben van een blog kan ook direct te maken hebben met de vaardigheden die je nodig hebt voor een bepaalde baan, denk aan beroepen als grafisch vormgever of content marketeer. Zo kan je blog gelijk als een portfolio dienen.’, aldus Anouk. Let hierbij wel op dat je geen negatieve ervaringen uit je eigen baan deelt of te controversiële meningen openbaart. Je weet immers niet of je huidige baast meeleest.
Breng je vaardigheden onder de aandacht
Ook als je blog niet direct met je baan te maken heeft, kan deze behulpzaam zijn voor je carrière. Als je bijvoorbeeld een persoonlijke interesse hebt in voetbal en daar een blog over schrijft, laat dit werkgevers zien dat je een aantal belangrijke vaardigheden bezit. Het laat zien dat je goede schrijfvaardigheden hebt. Ook laat het zien dat je je goed kunt redden in de digitale wereld van SEO, sociale media en design. Anouk voegt toe: “Naast schrijfvaardigheden en digitale skills, laat een blog ook zien dat je creatief, ambitieus en ondernemend bent. Allemaal eigenschappen die populair zijn bij werkgevers!”
Trek klanten of rekruteerders aan
Of je nu voor jezelf werkt of voor een werkgever, een blog is een goede manier om gevonden te worden. Natuurlijk helpt een goed LinkedIn profiel hierbij ook, maar als je artikelen dikwijls worden gedeeld op sociale media – door mensen uit jouw vakgebied – bestaat er een goede kans dat nieuwe klanten of rekruteerders jouw artikelen te zien krijgen. Zonder extra moeite – mits je de blog voornamelijk voor je eigen plezier schrijft – wordt je zo een gewilde kandidaat voor nieuwe banen of nieuwe opdrachten.
Breid je werkgebied uit
Als je een blog hebt die niet direct bij je huidige baan aansluit, betekent dat natuurlijk niet dat je hier niets mee kan doen. Er zijn allerlei manieren waarop je producten of diensten op je blog kunt aanbieden. Zo kun je in je vrije tijd een ‘side hustle’ beginnen. Hiermee kun je een zakcentje bijverdienen met iets waar je echt plezier uit haalt. Anouk geeft als tip: “Vraag jezelf af of je op je blog een product of service kan aanbieden waar echt vraag naar is. Stel je hebt een blog over positiviteit. Denk dan bijvoorbeeld aan een digitale cursus hoe je in 6 weken een meer positieve mindset kan krijgen of bied persoonlijke coaching sessies aan.”