Als non-profitorganisatie of NGO ben je voor een groot deel afhankelijk van financieringen. Echter zijn het je medewerkers die écht zorgen voor de impact die je als organisatie maakt. De afgelopen jaren moesten ook non-profitorganisaties werken op afstand omarmen. Sterker nog, volgens de 2023 FlexJobs analyse heeft de non-profit sector de grootste groei doorgemaakt wat betreft het aantal banen op afstand. Wereldwijd personeel aannemen kent veel voordelen. Maar het is wel van belang je vooraf goed in te lezen.
Classificatie van werknemers
Er zijn verschillende redenen waardoor je als organisatie moet nadenken over de classificatie van werknemers. Bijvoorbeeld omdat je opzoek bent naar een nieuwe werknemer die vanuit het buitenland werkt. Maar het kan ook zo zijn dat een bestaande werknemer verhuist naar een ander land. In beide situaties is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de werknemersclassificatie correct is en je aan de geldende wet- en regelgeving voldoet. Volgens onderzoek classificeert maar liefst 10 tot 30 procent van de werkgevers hun werknemers verkeerd. Overtredingen kunnen leiden tot ernstige boetes en reputatieschade die de aandacht van je missie afleiden. Om dit te voorkomen, moet je de juiste overweging maken wat betreft werknemersclassificatie. Neem je iemand in dienst of werk je met een contractering? Ik deel drie overwegingen om je organisatie te helpen met het maken van de juiste keuze.
1) Ben bewust van de verschillen
Er zijn enkele cruciale verschillen tussen het zelf aannemen van personeel versus werken met een contractering. Allereerst de manier van werken. Voor de werknemers die je in dienst neemt, heb je het recht om te specificeren welke werkzaamheden ze uit moeten voeren, hoe ze dit doen en welke benodigdheden en ondersteuning ze hiervoor krijgen. Bij een opdrachtnemer heb je deze invloed niet. Jullie komen de opdracht die uitgevoerd moeten worden overeen, maar hoe dit gedaan wordt is aan de opdrachtnemer zelf. Daarnaast is er ook een verschil op financieel gebied. Opdrachtnemers financieren hun eigen benodigdheden en hulpmiddelen, hier heb je als werkgever dus geen kosten aan. Werknemers die je in dienst neemt, ben je echter zowel salaris verschuldigd als de benodigde zaken om het werk uit te voeren. Vaste werknemers genieten daarnaast voordelen zoals betaald verlof, terwijl werknemers van de opdrachtnemer daar geen recht op hebben. Tot slot verschilt de relatie die je aangaat met een vaste werknemer van die van een opdrachtnemer. Opdrachtnemers ondertekenen meestal een contract met daarin de duur van de overeenkomst, de omvang van het werk, de betalingsvoorwaarden en eventuele voordelen die de werkgever aanbiedt. Contracten moeten duidelijk zijn en in overeenstemming met de lokale arbeidswetgeving om problemen te vermijden.
2) Weeg af wat het slimst is
Het kan best lastig zijn om te beslissen of je iemand vast in dienst wil nemen of niet. Er zijn enkele zaken die je kunnen helpen om de knoop door te hakken. Zo is het verstandiger om mensen in dienst te nemen als ze een belangrijke kerntaak vervullen binnen je organisatie, als deze persoon ander personeel moet gaan opleiden of trainen, als je de diensten van deze persoon exclusief af wil nemen of als je plannen hebt om op lange termijn met deze persoon te werken. Het is vaak voordeliger om te kiezen voor een contractering als je snel nieuwe of hele specifieke vaardigheden nodig hebt binnen je organisatie, je op korte termijn wil kunnen op- en afschalen in personeel of als de betreffende persoon expertise meebrengt die je je op lange termijn niet kunt veroorloven.
3) Vraag om deskundig advies
Arbeidswetgeving is erg complex, zeker op internationaal niveau. Als NGO of non-profitorganisatie ben je meestal in verschillende landen en rechtsgebieden actief. Dit zorgt ervoor dat er vaak sprake is van een internationaal personeelsbestand, wat de functieclassificatie en andere belangrijke HR-gerelateerde zaken nog ingewikkelder maakt. Om te voorkomen dat je lokale wet- en regelgeving overtreedt met mogelijke boetes tot gevolg, is het verstandig om een expert in de arm te nemen met lokale expertise. Denk bijvoorbeeld aan een Employer of Record (EOR), waarmee je medewerkers wereldwijd kunt aannemen, onboarden en betalen. Ook zorg je er op deze manier voor dat je altijd aan geldende wet- en regelgeving voldoet.
Het aannemen van personeel op afstand kan veel voordelen opleveren voor je organisatie. Wel is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Overweeg je personeel op afstand aan te nemen? Houd dan bovenstaande drie overwegingen in de je achterhoofd. Daarmee voorkom je kostbare fouten.