Met de feestdagen in aantocht staan bedrijven voor de uitdaging om op de juiste manier hun waardering te tonen tegenover hun personeel. Bedrijven kunnen verschillende factoren in overweging nemen bij deze keuze. Wij hebben een Feestdagen Onderzoek uitgevoerd, over onder andere de voorkeuren van kerstcadeaus van werknemers en het juiste moment om deze te geven.
Het kerstcadeau is voor veel werknemers een belangrijk en gewaardeerd moment in het jaar. Uit het onderzoek blijkt dat een kerstcadeau echt impact kan hebben: maar liefst 80 procent van de werknemers voelt zich hierdoor meer gewaardeerd, en 70 procent geeft aan dat het hen nieuwe energie geeft voor het komende jaar. Daarnaast geeft 47 procent van de werknemers aan dat zij hun baan niet zouden opzeggen vóór het kerstseizoen, juist om een kerstcadeau of bonus niet mis te lopen. Opvallend is dat 23 procent zelfs heeft overwogen hun baan op te zeggen als er helemaal geen kerstcadeau zou worden gegeven.
Deze cijfers zet men aan het denken. Ze benadrukken welke invloed een kerstcadeau heeft op werknemers. Waardering voor je werknemers geldt het hele jaar door, maar vooral tijdens Kerst, volgens ons mag hier extra aandacht aan besteed worden.
Timing speelt een belangrijke rol
De timing van het geven van kerstcadeaus speelt een grote rol in de tevredenheid van werknemers. Een grote meerderheid van 90 procent waardeert een cadeaukaart het meest. Bijna de helft van de werknemers (44%) ontvangt het cadeau liever begin december. Dit kan komen doordat mensen in de feeststemming willen komen en zichzelf willen verwennen met een vroeg kerstcadeau. 38 procent van de respondenten ontvangt hun kerstcadeau het liefst aan het einde van december. Voor zo’n 70 procent is dit moment ideaal, omdat ze hiermee kunnen profiteren van de aanbiedingen na de feestdagen.
De voorkeuren van werknemers
Naast de timing van een kerstcadeau is het is ook belangrijk dat het cadeau aansluit bij de behoeften van het personeel. Bijna de helft van de Nederlanders (40%) geeft aan dat ze hun cadeaukaart het liefst besteden aan kleding, schoenen en accessoires. Daarnaast wil 32 procent de kaart gebruiken voor sociale activiteiten, zoals een avondje uit, uit eten, naar de film of een concert. Dit percentage ligt in Nederland hoger dan in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar slechts 22% de cadeaukaart hieraan besteedt. Bovendien geeft 31 procent aan de kaart liever te willen inzetten voor een self-care momentje, zoals een wellness- of beauty-ervaring. Het onderzoek laat zien dat wij Nederlanders er rond deze tijd van het jaar graag voor kiezen om onszelf eens extra in de watten te leggen.
Behoud van merkconsistentie voor loyaliteit
Veel bedrijven kiezen ervoor om een cadeau te geven dat past bij hun merkidentiteit. Het is belangrijk om merkconsistentie te behouden en zo de loyaliteit van werknemers te vergroten. Dit versterkt de verbondenheid met het bedrijf. Bij het kiezen van een kerstcadeau is het dus belangrijk om te overwegen hoe dit de waarden en cultuur van het bedrijf weerspiegelt. Neem bijvoorbeeld een modebureau. Werknemers in deze industrie hebben al een sterke interesse in mode, wat een uitstekende kans biedt om hierop in te spelen. Een fashion gerelateerd cadeau zou dan een goede fit zijn, omdat het niet alleen aansluit bij hun passie, maar ook de merkidentiteit van het bureau versterkt.
En zo moet het dus niet…
Om terug te komen op het feit dat er zelfs werknemers aangeven hun baan op te zeggen bij geen ontvangst van een kerstcadeau, kan het juiste cadeau op het juiste moment een groot verschil maken. Helemaal als je meeneemt dat 35 procent van de werknemers ontevreden is over hun ontvangen kerstcadeaus. Bij het uiten van hun ontevredenheid kwamen er opmerkelijke cadeaus naar voren. Denk bijvoorbeeld aan: een stappenteller die je om je pols moet dragen, terwijl het op het werk verboden is om iets om je pols te dragen, een fles alcohol voor een minderjarige werknemer, een kortingsbon van Starbucks, bloemzaadjes, een dienblad of een stuk zeep.
Sommige bedrijven slaan de plank dus goed mis. Wees voorbereid op deze periode en spreek waardering uit met passende cadeaus voor jouw medewerkers.