Ja, recruiten. Je dagelijkse bezigheid, dus je weet waarschijnlijk al wel enigszins hoe de vork in de steel zit. Of toch net niet? Either way, in deze blog leggen we aan alle beginners ofwel mensen die toch even wat hulp nodig hebben op een bepaald vlak uit hoe je die ene kandidaat binnenhaalt. Onderwerpen als employer branding, candidate experience en het schrijven van fantastische vacatureteksten doen hierbij de revue. Lees snel verder!
Bouwen van je Employer Brand
Een goed werkgeversimago voorziet je tegelijkertijd van een betere employee experience, en we weten allemaal dat je op die manier het snelste de beste kandidaat binnen hengelt. Door je goede imago en het feit dat je goed aangeschreven staat bij (eventuele) werknemers trek je de finest candidates aan en vul je vacatures sneller. Je bereikt schaars talent, houdt je huidige werknemers content en verbetert de publieke mening over je bedrijf. Maar goed, die was natuurlijk al fantastisch ;).
Hoe je een employer brand bouwt en dit aanpakt? Zoek uit waarom je doet wat je doet, wat je visie is en wat jou dan zo anders maakt dan anderen. Gebruik hiervoor een SWOT-analyse en breng gelijk je positie in de markt in kaart. Vind vervolgens werknemers die je visie letterlijk en figuurlijk belichamen en voilà, je bericht kan gepromoot worden naar de buitenwereld. Daarna is het belangrijk dat je je propositie (Employee Value Proposition, ofwel EVP) vindt en je werknemers op die manier op de absolute nummer één zet. Salaris, bedrijfscultuur en leiderschap kunnen hierin meegenomen worden en hiermee vind je hoogstwaarschijnlijk al meteen je groep ambassadeurs; werknemers die alleen al enthousiast worden van het idee van je bedrijf. En dan is ’t tijd voor de laatste stap: promoten maar!
Wie zoek je?
Aan deze stap hoeven we denk ik niet al te veel woorden te besteden, gezien je je opdracht loud and clear van je werkgever krijgt. Probeer voornamelijk te achterhalen wat voor persoonlijkheid je wil bereiken, naast de demografische kenmerken zoals leeftijd, woonplaats, educatie en werkervaring. Waar we je daarnaast wel goed over kunnen adviseren, is het aan de kandidaat aanpassen van je bericht, tone-of-voice en aanpak. Check below!
Zorg voor de beste Candidate Experience
Het is natuurlijk moeilijk om voor iedere kandidaat een aangepast bericht te creëren en daarnaast ook nog rekening te houden met het geprefereerde medium, consistentie etcetera. We kunnen je echter wel wat tips meegeven om de kandidaat-beleving (die begint bij de zoektocht naar een baan en eindigt na het laatste gesprek) te verbeteren. Houd hiervoor de sollicitatieprocedure zo kort mogelijk, wees hier transparant over en maak zoveel mogelijk handelingen in dit proces automatisch (het invoeren van CV en motivatie, bijvoorbeeld).
Maak het de kandidaat zo comfortabel mogelijk tijdens het gesprek en geef een presentje mee aan het einde van het gesprek, zo maak je de best mogelijke indruk. Geef de kandidaten regelmatig updates over de voortgang van hun sollicitatie en stuur dank-voor-je-sollicitatie-mailtjes. Is het toch geen match made in heaven? Geen probleem. Maar vergeet dan vooral niet om een goede verklaring te geven en laat hen bijvoorbeeld weten dat je ze in je talentpool plaatst.
Hoe kan ik mijn vacature het beste communiceren?
Met de meest fantastische, grijpende teksten natuurlijk. Ben je geen taalwonder? Geen probleem, wij helpen je met alle liefde met het schrijven van de beste vacaturecontent. Naast vanzelfsprekende aspecten zoals titel, werkzaamheden, informatie over het bedrijf en het gezochte profiel zijn er nog meer dingen van belang. Het is namelijk ook très importante dat je je inleeft in je doelgroep, zodat je je teksten voor de zogeheten candidate persona, en in de door hun geprefereerde stijl, kunt schrijven. Vrouwen solliciteren bijvoorbeeld sneller door woordgebruik als ‘verantwoordelijk’ en ‘sociaal’. Wist je niet hè? Nee, wij hiervoor ook niet. Verder: schrijf kort, houd hierbij rekening met de vijf W’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) en laat je toegevoegde waarde op een duidelijke en creatieve manier zien.
En waar, en middels wat communiceer ik dat dan?
Ook op dit vlak komt een goede dosis creativiteit je ten goede. Vacatures alleen op jobboards plaatsen is namelijk ook niet echt meer van deze tijd. Wat je dan wel moet doen? Werf studenten op hun campus middels (duh) campusrecruitment of doe eens onderzoek naar de mogelijkheden van video-recruitment. Schrijf vervolgens goede vacatureteksten (zoals hierboven al is beschreven) of shockeer door creatieve uitingen en acties, ook wel guerilla-recruitment genaamd. Daarnaast kan je ook denken aan referrals door middel van je eigen trouwe werknemers of maak je gebruik van je talentpools (die jij natuurlijk al maanden hebt klaar staan).
Denk ook eens aan gamification om de capabiliteiten en persoonlijkheid van kandidaten beter en sneller in te schatten en post je vacatures op alle sociale media die er zijn. De laatste, maar toch wel beste tip die we je meegeven: gebruik tools!