Je kiest je collega’s meestal niet uit, maar werkt vaak wel uren per week met ze samen. Dan kan het wel eens mis gaan. Uit onderzoek blijkt dat ruzie of conflicten tussen collega’s een grotere reden zijn om ander werk te zoeken dan bijvoorbeeld de zwaarte van het werk of het salaris.
Ruzie zit in een klein hoekje. Muziek die te hard staat, collega’s die je vergeten te informeren over bepaalde zaken of bijvoorbeeld een collega die aan jouw spullen heeft gezeten. Het zijn allemaal redenen voor conflict. Ruwweg zijn er 3 oorzaken voor conflict tussen collega’s:
1. Collega’s hebben andere belangen. Doordat collega’s niet hetzelfde doel nastreven ontstaan conflicten.
2. Iemand zit in een irritatiezone. Vrienden zoek je uit, collega’s niet. Daardoor kan je in situaties komen waarbij je nauw samen moet werken met iemand die je niet ligt.
3. Collega’s zijn het werkinhoudelijk of procedureel niet met elkaar eens. Dit zorgt er regelmatig voor dat de ene collega meer werk heeft door het gedrag van de andere collega.
Conflict = goed
Toch is een milde vorm van conflict op de werkvloer niet per definitie verkeerd. Concurrentie en onenigheid halen in personen en teams soms het beste naar boven. Vooral wanneer een organisatie snel wil of moet veranderen kan onrust een katalysator zijn om dit snel te bereiken. Het gevoel van concurrentie zorgt voor meer hersenactiviteit bij de concurrerende collega’s, wat leidt tot meer creativiteit.
Conflicthantering
Maar wat kun je als werkgever doen wanneer je ontdekt dat er een ongezond conflict is tussen collega’s? Hieronder geven we een aantal tips die je kunt doorlopen:
1. Let goed op opvallend gedrag van medewerkers tijdens vergaderingen, op de werkvloer en in de kantine. Wanneer er onenigheid is tussen collega’s dan kunnen die dat vaak maar moeilijk verbergen
2. Om ervoor te zorgen dat je een compleet beeld krijgt van de situatie is het verstandig ook bij andere collega’s te informeren hoe het zover heeft kunnen komen en hoe zij naar het conflict en de oplossing kijken.
3. Besluit je in te grijpen, bedenk dan dat je vaak maar één kans krijgt. Denk dus goed na over de situatie en of je als werkgever een partij kiest.
4. Zoek naar kansen en de boodschap in het conflict. Is er een mogelijkheid om het conflict makkelijk op te lossen?
5. Neem een standpunt in en spreek de collega’s aan die deze grenzen overschrijden of zich niet houden aan afspraken.
6. Hou ook oog voor de mensen rondom de collega’s die betrokken zijn bij het conflict. Wat hebben zij nodig om het conflict achter zich te laten. Vaak zie je namelijk dat collega’s partij kiezen.
7. Laat de beide collega’s hun verhaal doen, maar voorkom een welles-nietes steekspel. Probeer het gesprek te leiden naar de gewenste toekomst en zoek daarbij een werkbare aanpak. Voorkom dat het teveel over het verleden gaat.
8. Leg gemaakte afspraken meteen schriftelijk vast. Geef aan dat je verwacht dat de collega’s in kwestie zich hieraan zullen houden. Zorg dat ze weten dat ze bij vragen en problemen bij jou terecht kunnen.