Je kunt je er alles bij voorstellen, maar hier gaan we het hebben over harde en softe Human Resource Management.
Bij harde HRM gaat het om duidelijke afgebakende meetbare criteria die worden beoordeeld, hoeveelheden, omvang, aantallen, tijden etc. Bij softe HRM gaat het om minder duidelijke, vaak immateriële criteria, bijv. diensten, kwaliteiten, service, e.d.
Voor de goede verstaander is het natuurlijk een theoretisch onderscheid, want pure harde of softe HRM komt niet echt voor. Degene die vinden dat dit wel bestaat daag ik op voorhand uit een voorbeeld te noemen. Bijvoorbeeld:
Tachtig mutaties op een dag verwerken is een hele prestatie, maar komt in een ander daglicht te staan als 75% via foutmeldingen terugkomt. In de onderhandelingen het onderste uit de kan gehaald, maar als je voorgoed je preferente positie bij een klant daarmee verspeeld hebt, moet je je afvragen welke prestatie je nu hebt geleverd. Vijf en twintig debiteuren gebeld per dag, maar de klachtenafdeling daarmee een piek bezorgd is ook discutabel. Een bonus gekregen voor die geweldige marketingcampagne met leuke reclamespots, maar als het vervolgens niet meer klanten of klantvraag oplevert, waar staat die bonus dan voor? Zestienhonderd declarabele uren gedraaid dit jaar, maar het regent klachten en veel klanten vertrokken, tja……… Een heel jaar bijna fulltime lesgegeven, en de helft van de leerlingen onvoldoende en ruzie met je collega’s, tjonge jonge!
Maar ook: mijn klanten zijn zeer te spreken over ons, maar de omzet daalt! Ik lever goede tafels af, alleen ik doe er twee keer zo lang over als mijn collega! De schilder kan vinden dat ie prachtige en technisch volmaakte schilderijen maakt, maar als hij niets verkoopt, dan klopt er iets niet, of hij moet het voor zichzelf doen.
En zo kan iedereen wel één of meerdere voorbeelden bedenken van beoordelingsmomenten, waarin de balans tussen harde en softe criteria ver te zoeken is.
De essentie mag duidelijk zijn; het onderscheid tussen hard en soft is theorie, de praktijk vraagt veelal om een integrale afweging, waarbij het doel van de evaluatie helder moet zijn. Waarom wil je meten, als je dat helder kan maken, dan volgt de invulling vanzelf.
Of heb je andere ervaringen?