Goede kans dat ook jouw organisatie momenteel met deze vraag zit: hoe motiveer je werknemers om terug te komen naar kantoor, nu dat hybride werken zo normaal is geworden? Het antwoord is te vinden in de bedrijfscultuur, die een doorslaggevende rol speelt bij het aantrekkelijker maken van de kantooromgeving ten opzichte van de thuiswerkplek. Het woord ‘bedrijfscultuur’ omvat natuurlijk een groot aantal zaken, dus het verbeteren hiervan gaat niet één-twee-drie. Om het jezelf makkelijker te maken, kan je je kantoor het beste met een festival vergelijken. Hoe dat werkt, lees je hieronder.
Er is geen twijfel mogelijk dat hybride werken een hoop goeds biedt voor zowel bedrijven als werknemers, maar het zorgt wel voor relatief lege kantoren. De aantrekkingskracht van kantoorwerken is sinds de pandemie enorm afgenomen, maar toch willen bedrijven natuurlijk graag de fysieke werkvloer levendig houden. Communicatie verloopt nu eenmaal vlotter als je een collega even aan kunt schieten, en ook nieuwe werknemers leren sneller als ze omringd zijn door ervaren collega’s.
Werknemers zien echter vaak meer negatieve dan positieve kanten aan het kantoorwerken: uit onderzoek van ons blijkt dat werknemers terughoudend zijn als het aankomt op aanwezigheid op kantoor. Ze hebben vooral zorgen over de gezondheid van hun werk-privébalans en over hun productiviteit op de werkvloer. Daarbij komt nog dat de stijgende inflatie en energierekeningen de kosten voor benzine, bus- en treinreizen hebben vergroot, waardoor mensen liever thuis blijven om geld te besparen.
De bedrijfscultuur kan de bepalende factor zijn om deze terughoudendheid te doorbreken en werknemers (zonder hen te dwingen) terug naar kantoor te krijgen. Het is daarom belangrijk om een duidelijke strategie op te stellen om de cultuur op de werkvloer te bevorderen.
Het kantoor als festival
Om een succesvolle hybride werkstructuur op te zetten, zijn er voor werkgevers vier uitdagingen:
- De werkplek moet voldoen aan de verwachtingen van werknemers op het gebied van sfeer, sociale aspecten en technologische middelen;
- Er moet sprake zijn van een ‘gelijk speelveld’, met dezelfde communicatiemogelijkheden voor iedereen binnen vergaderingen;
- Vergaderruimtes moeten zijn uitgerust met de juiste video- en audiotechnologie voor hybride werken;
- Er moet een effectieve samenwerking tussen bedrijfsafdelingen worden opgezet en gerealiseerd.
Zoals je ziet, is het een mix van culturele en technologische aspecten die werknemers overtuigt om weer voet in het kantoor te zetten. Gratis koffie en een bureauplek zijn niet meer genoeg: werknemers zoeken naar het volledige plaatje. Ze willen productief zijn, beschikking hebben over solide apparatuur én op een fijne manier werken als ze op kantoor zijn.
Dat is waar de festival-metafoor om de hoek komt kijken: als mensen het hebben over waarom ze naar een festival gaan, is dat nooit puur en alleen omdat het podium er zo mooi uitziet. Het is de totale, overkoepelende ervaring die een festival zo leuk maakt – de mix van optredens, het eten, de energie, de gedeelde ervaring, de connectie met andere festivalgangers, en noem maar op. Zo’n overkoepelende ervaring is waar werknemers ook naar zoeken bij hun bedrijf.
Zorgen voor dat totaalplaatje is de beste manier om werknemers terug naar kantoor te halen. De gedachte hierbij is dat bedrijven vol moeten inzetten op de bedrijfscultuur, dus alles wat de werkvloer uniek en anders dan thuis maakt, om deze te behouden en te stimuleren. Aangezien werknemers deze unieke mix alleen op kantoor vinden en niet thuis, is dit de ideale manier om werknemers te ‘verleiden’ weer naar kantoor te komen in plaats van ze te moeten dwingen.
De bedrijfscultuur opbouwen
Ten eerste is het van essentieel belang dat bedrijven die werknemers terug naar kantoor willen krijgen, een cultuur opbouwen die hun kernwaarden, de werksfeer en de uitstraling van het bedrijf weerspiegelt. De focus moet liggen op het verbeteren van de sociale en samenwerkingsaspecten van het kantoor, want dat is uiteindelijk grotendeels wat het kantoor onderscheidt van thuis.
Eerder werd genoemd dat het voor bedrijven belangrijk is om te voldoen aan de verwachtingen van hun werknemers. Nu veel mensen hybride werken en flexibiliteit op nummer één hebben staan, voldoet het traditionele kantoor niet meer aan de wensen van werknemers. Wereldwijd herontwerpen bedrijven daarom nu hun werkplekken om betere mogelijkheden voor persoonlijke ontmoetingen te creëren. Ook zetten ze in op nieuwe technologie, zodat werknemers optimaal kunnen deelnemen tijdens (hybride) videocalls. Op die manier zorgen bedrijven dat het gevoel van ongelijkheid tijdens een vergadering tussen deelnemers op afstand en mensen die samen in één ruimte zitten, verdwijnt.
Kortom, zorg er met behulp van je bedrijfscultuur, in combinatie met de aanwezige technologie, voor dat werknemers het weer hun tijd en geld waard vinden om naar kantoor te komen. Denk aan het totaalplaatje van het festival en vergelijk dit met jouw bedrijf: waar wil je dat het ‘festivalgevoel’ bij jou uit bestaat en welke aspecten missen daarvoor nog? Met het antwoord op die vragen kan je aan de slag met het verder ontwikkelen van je bedrijfscultuur, waarmee je je bedrijf uiteindelijk de aantrekkingskracht kunt geven die werknemers over de streep trekt.