Google for Jobs komt naar Nederland. Na de lancering in Duitsland is de verwachting dat Google haar nieuwste paradepaardje ook snel in de kleinere Europese landen beschikbaar stelt. Het laatste nieuws is dat we in Nederland waarschijnlijk deze zomer aan de slag kunnen met Google for Jobs. Maar is het allemaal wel goud dat er blinkt? Want wat betekent dit specifiek voor de recruitmentbranche en de (kleinere) recruitmentbureaus in het algemeen?
Laten we eerst eens kijken waarom Google for Jobs is ontstaan en hoe het precies werkt.
Waarom Google for Jobs?
Veel werkzoekenden beginnen hun banenzoektocht in de zoekmachine van Google. Een kleine maar logische stap dus voor Google om Google for Jobs te introduceren. De reden hiervoor is dat Google de online banenzoektocht van werkzoekenden slimmer en efficiënter wil inrichten. Hiervoor maakt Google gebruik van Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) oftewel Kunstmatige Intelligentie.
Momenteel krijgen werkzoekenden in Nederland online nog veel verschillende vacaturebanken en websites te zien wanneer ze op zoek zijn naar een specifieke baan. Bedrijven willen een zo groot mogelijk bereik halen met hun vacatures. Daarom worden de vacatures vaak online op meerdere plekken uitgezet. Denk aan platformen zoals Indeed, Monsterboard, Nationale Vacaturebank, en LinkedIn Jobs. Daarnaast staat de vacature ook op websites van intermediairs (zoals uitzendbureaus) én op de eigen bedrijfswebsite.
Wat Google for Jobs anders maakt is dat het niet met een aparte vacaturewebsite of URL werkt. Op het moment dat een werkzoekenden een zoekopdracht ingeeft in Google komt hij/zij meteen in de Google for Jobs omgeving terecht.
Vervolgens scant Google alle online websites en vacaturebanken en toont het de werkzoekenden alle vacatures die er op basis van deze zoekopdracht zijn (bijv. Fulltime customer service medewerker Maastricht) in één overzichtelijke lijst (zie afbeelding hiernaast). De kandidaat hoeft niet langer meer verschillende websites te bezoeken om interessante vacatures te vinden. Google for Jobs sorteert dit voor hen.
Hoewel het met de introductie van Google for Jobs nog steeds mogelijk is om je vacature op meerdere plekken uit te zetten, zal Google, met behulp van haar algoritme, bepalen van welke vacaturesite het de vacature hoog in de zoekmachine plaatst.
Op dit moment lijken daarvan vooral de grote jobboards, zoals Indeed, Monster en Glassdoor te profiteren. Zij hebben de samenwerking opgezocht met Google om een mooie plek te veroveren voor hun vacatures. Dit heeft hun vruchten afgeworpen want in landen waar Google for Jobs al gebruikt wordt, krijgen deze vacaturesites een hoge positie. Dit lijkt nadelig voor kleinere jobboards, organisaties en recruitmentbureaus die hun vacatures online onder de aandacht willen brengen, want hoe kun je er met jouw vacatures bovenuit springen? Zij beschikken immers niet over invloed om een samenwerking met Google aan te gaan.
Google for Jobs richtlijnen
Toch kun je, net als met veel andere dingen in Google, tot op zekere hoogte de plaats in Google for Jobs beïnvloeden. Er zijn verschillende dingen die je daarvoor kunt doen. Zolang je rekening houdt met het algoritme en de richtlijnen van Google kun je een mooie plek veroveren.
Een nadeel van deze richtlijnen is wel dat je je minder makkelijk kunt onderscheiden van andere partijen met dezelfde vacature. Waar je vroeger nog kon kiezen voor pakkende en hippe vacaturetitels met termen als code monkey, ninja, goeroe, tovenaar of eindbaas en je een eigen draai kon geven aan je vacature, moet je nu de strakke Google richtlijnen volgen om een hoge positie in Google te kunnen verwerven. Als kleinere partij wil je je met je vacatures juist graag onderscheiden om zo mensen naar je vacature te trekken. De komst van Google for Jobs maakt dit lastiger omdat je op dit gebied wel origineel wilt zijn, want je wilt je immers onderscheiden, maar dat het dus niet té origineel mag. Het is lastig om daar een goede balans in te vinden, omdat je niet weet hoe het algoritme van Google deze vacatures precies beoordeelt.
Daarnaast zijn sommige richtlijnen die worden gesteld niet altijd heel gemakkelijk te volgen, want niet elke opdrachtgever stelt het op prijs wanneer de bedrijfsnaam en het salaris expliciet in de vacature worden vermeld. Laat dat nu net belangrijke onderdelen in de vacatures zijn om deze hoog in Google te krijgen. Voor ons als recruitmentbureau betekent dit dat we hierover nieuwe afspraken moeten gaan maken met onze opdrachtgevers.
Maar dit is nog niet alles. Het wordt namelijk ook belangrijk om de sluitingsdatum van vacatures goed in de gaten te houden. Verwijder verlopen vacatures tijdig. Wanneer je dit namelijk niet doet kan Google je hiervoor een penalty geven. Het gevolg is dat jouw (andere) vacatures een (veel) lagere positie krijgen in Google of dat ze helemaal niet meer getoond worden in de zoekmachine.
Wat je zou kunnen doen is om geen sluitingsdatum op de vacature te zetten. Echter, dit werkt alleen als de sluitingsdatum van deze specifieke vacature op geen enkele andere plek online is terug te vinden. Is het wel zo dan zal Google de vacature van die website tonen en jou dus ‘bestraffen’. Tevens kan het zo zijn, dat als de sluitingsdatum ontbreekt op de vacature, Google deze überhaupt niet toont in haar zoekmachine.
Ook voor de kandidaten is het nadelig, want wanneer de sluitingsdatum niet genoemd wordt, hebben zij geen idee of de vacature waarop ze willen solliciteren nog beschikbaar is.
Houd de richtlijnen in de gaten
Niet alleen voor recruitmentbureaus en organisaties wordt de komst van Google for Jobs een hele uitdaging, want wat betekent dit op lange termijn voor de vacaturesites? De grote jobboards hebben een samenwerking opgezocht, maar wat heeft dit voor gevolgen voor de andere (kleinere) partijen?
In de hotel- en reisbranche wordt online al veel met specifieke zoekcriteria (filters) gewerkt (vakantieperiode, land, plaats, prijs, faciliteiten, beschikbaarheid) om zo de vakantieganger of zakenreiziger een relevant reisaanbod te tonen. Ook binnen de recruitmentbranche, wordt het voor een goede online vindbaarheid, steeds belangrijker om goede vacatures en vacatureteksten af te leveren zodat de baanzoeker relevante en beschikbare vacatures te zien krijgt. Door hierin te investeren wordt het mogelijk om ook als kleine(re) speler met je vacature(s) hoog in Google for Jobs te komen.
Eén ding is zeker, de komst van Google for Jobs zal het wervingsproces binnen de recruitmentbranche flink op zijn kop zetten. Toch kan het een kans zijn, wanneer je weet waar je op moet letten en hoe je het moet aanpakken. Goede vacatureteksten zorgen ervoor dat je de strijd aan kunt gaan met de grote spelers binnen recruitment. Vóór de komst van Google for Jobs was dit een stuk lastiger. Alleen al vanwege het feit dat een vacature op meerdere plekken te vinden was. Nu de kandidaat een vacature op één plek binnen Google tegenkomt, wordt het juist gemakkelijker om je met je vacatures te onderscheiden.