We know: spuit elf. Maar het leek ons de hoogste tijd om even wat blog-space te besteden aan de vacaturetool Google for Jobs. Begin 2020 werd de tool gelanceerd in Nederland, als negende land in Europa. De tool werd echter al in 2017 aangekondigd en niet veel later geïntroduceerd in de Verenigde Staten. De Google for Jobs-widget was op 25 augustus 2020 live door samenwerkingen met de Nationale Vacaturebank, Tempo-Team, Rijksoverheid en Randstad. De reden voor deze lancering? De hoge werkloosheidscijfers door de coronacrisis. Ben jij benieuwd wat Google for Jobs nou eigenlijk is, wat je er mee kunt doen en wat de voordelen zijn? Lees dan even verder.
Wat is Google for Jobs?
Google for Jobs is te vergelijken met de Shopping-variant. Of je nu zoekt op een nieuwe laptop of naar een vacature in Utrecht, dezelfde widget verschijnt bovenin of aan de rechterkant van je scherm. Onder de Google-advertenties zie je een aantal vacaturewebsites, zodat je meteen naar de websites van job boards kunt gaan. Daaronder zie je de widget staan, waarmee je meer vacatures kunt laden en zo kom je ook bij het echte Google for Jobs-platform. Je kan filteren op locatie, vakgebied, datum van plaatsing of bijvoorbeeld werkgever. Het opslaan van vacatures is easy en je kunt ook een job-alert instellen, zodat je alle nieuwe vacatures direct in je inbox krijgt.
Vacatures zien of plaatsen
Onderaan de vacature zie je reviews van de werkgever die mogelijk zijn gemaakt door Glassdoor en Indeed, en check je gelijk de reistijd met Google Maps. Wanneer een kandidaat wil solliciteren, wordt hij of zij doorverwezen naar een externe website. Via jouw eigen werken-bij-pagina word jij automatisch gevonden en meegenomen in het Google for Jobs-proces. Je kunt je eigen pagina’s indexeren door de Jobposting handleiding door te sturen naar de persoon die je website bouwt. Hierbij moet je verplicht een plaatsingsdatum, organisatie, locatie, titel en een omschrijving toevoegen. Verder is ’t handig als je aspecten als salaris, dienstverband en de datum tot wanneer de vacature actief moet zijn, meeneemt.
Sitemap fiksen!
Last, but not least: zorg ervoor dat je een Sitemap hebt en dat deze is gelinkt aan de Google Search Console. Zo weet Google vrij snel dat je een nieuwe vacature open hebt staan. Wanneer je veel vacatures hebt die allemaal even snel ingevuld moeten worden, kan je beter gebruik maken van de Indexing API. Zo worden al je nieuwe vacatures bijna meteen geïndexeerd. Oude vacatures die al gevuld zijn worden ook automatisch verwijderd.
De voordelen van Google for Jobs
- Alle vacatures op één plek
- Hét startpunt van werkzoekenden (73% begint op Google met zoeken)
- Nooit dezelfde vacature tegenkomen door Google’s ontdubbeling
- Genieten van Google’s zoekkracht
- Geen spelfouten meer en automatische synoniemen
- Uitgebreide, zelflerende vacaturefiltering
- Alles is meetbaar via de link met behulp van Google Analytics en Search Console
De nadelen van Google for Jobs
- Indeed doet niet mee
- Google for Jobs is geen eigen website, dus googleforjobs.com werkt niet (helaasch)
- Het gaat ongetwijfeld veel geld kosten om bovenaan de lijst terecht te komen
Hoe kom je bovenaan?
Natuurlijk maakt Google for Jobs ook gebruik van de ingewikkelde algoritmes, dus nee, wij snappen het ook niet helemaal. Waar ik je wel mee kan helpen, zijn de volgende ranking-factoren. Ten eerste: de zoekterm. Probeer industriestandaard vacaturetitels te gebruiken, check Google Trends even welke titels het meest gezocht worden. Verder is het van belang dat je de kandidaat zo lang mogelijk blijft boeien. Dit doe je bijvoorbeeld door je intro enthousiasmerend te maken, want alleen de eerste tien tot 25 regels zijn meteen zichtbaar. Als de kandidaat lang blijft hangen, kom jij automatisch ook hoger te staan in de ranking. Last, but not least: noem het salaris! Google beloont je daar namelijk voor.