Op de huidige arbeidsmarkt is het vinden van geschikt personeel een uitdaging. Het wordt steeds moeilijker om vacatures te vervullen en eenmaal aangenomen, is personeel behouden de volgende opgave. Uit cijfers van het UWV blijkt dat één op de vijf werknemers in het afgelopen jaar van baan is gewisseld. Bedrijven trekken bijzondere arbeidsvoorwaarden uit de kast om werknemers tevreden en loyaal te houden. Volgens mij is dit echter niet genoeg. Ik heb een gelukstraject opgezet met als doel om het levensgeluk onder onze werknemers binnen twee jaar met tien procent te verhogen.
Waarom een gelukstraject?
Werkgevers richten zich nog teveel op zaken óp de werkvloer, terwijl juist de dingen daarbuiten van grotere invloed zijn op iemands werkprestaties en -geluk. Uiteindelijk is werk maar één van de vijftien onderdelen die het geluk bepalen. Daarbuiten zijn nog zoveel meer factoren die van invloed zijn op het geluk en functioneren van je werknemers. Ik ben van mening dat werkgevers daar nu nog te weinig aandacht voor hebben.
Hoe gaat het traject in zijn werk?
Werknemers die meedoen aan het geluksprogramma vullen iedere week in een app hun levensgelukscores in aan de hand van een vragenlijst. Op basis van de behaalde scores ontwikkelen wij een gepersonaliseerd programma. We bespreken deze scores in persoonlijke gesprekken met de medewerkers, vertellen ze waar kansen liggen en bieden een uitgebreid plan op maat aan. Kan iemand specifieke ondersteuning gebruiken, dan worden daarvoor externe experts ingeschakeld. We doen alles voor de verhoging van het levensgeluk.
Wat voor soort hulp bieden wij werknemers aan?
Als uit ons onderzoek blijkt dat werknemers bepaalde vitamines missen, dan krijgen zij die van ons. Maar ook als blijkt dat iemand veel stress heeft door de thuissituatie, schieten wij te hulp. Zo stuurden wij een werknemer met relatieproblemen samen met zijn partner uiteten op kosten van de zaak. In dit geval was de druk van zijn relatie een grote bron van stress op werk.
Wat hebben wij tot nu toe geleerd van de resultaten?
Nu de eerste inzichten van het onderzoek inmiddels zichtbaar zijn, blijkt dat de keuze voor maatwerk een goede was. Iedere deelnemer heeft unieke behoeften en heeft baat bij een uniek programma. De bloedanalyses lieten zien dat veel deelnemers vitamines tekortkomen en dat stress meetbaar is in hun bloed. Dit kan duiden op mentale of fysieke disbalans. Verder was het erg opvallend dat zeventig procent van de mensen die we getest hebben een gluten of tarwe intolerantie heeft, 55 procent een lactose intolerantie heeft, en vijftig procent een suiker intolerantie heeft. Afhankelijk van in hoeverre dit een afspiegeling van de maatschappij zou kunnen zijn, lopen er dus misschien wel miljoenen mensen onbewust met intoleranties rond. Onze mensen zijn er in ieder geval van op de hoogte en krijgen van ons begeleiding om de nadelige gevolgen uit te sluiten voordat er klachten ontstaan.
Hoe kunnen bedrijven zorgen dat werknemers tevreden en loyaal blijven in de toekomst?
Ik ben ervan overtuigd dat het belang van werknemersgeluk in de aankomende jaren zal toenemen. Niet alleen staan ons onzekere tijden te wachten, ook als gevolg van de toenemende vergrijzing zullen personeelstekorten nog groter worden. De strijd om talent zal alleen maar nóg heviger worden. Ik geloof dat je je als bedrijf echt onderscheidt door je op het geluk van je mensen te focussen. Niet alleen verhoogt het de loyaliteit onder je werknemers, gelukkig personeel is een visitekaartje voor je bedrijf. Heb je blije mensen in dienst, dan trekt dat nieuwe mensen aan. Met slechts bijzondere arbeidsvoorwaarden ga je de war for talent niet meer winnen. Bedrijven kunnen echt iets toevoegen aan het leven van hun medewerkers wanneer ze verder kijken dan alleen de werkvloer. Het zou mooi zijn als over vijf tot tien jaar ieder bedrijf dit aanbiedt.