Het winnen en behouden van de beste talenten is nooit eenvoudig geweest. Toch is het voor werkgevers tegenwoordig lastiger dan ooit om mensen met de juiste skills te vinden voor de belangrijkste posities. Als bedrijven op dezelfde manier door blijven groeien en ontwikkelen, moeten zij andere manieren vinden om getalenteerde werknemers aan te trekken en te behouden.
Verrassend is dat recent onderzoek van Mercer aantoont dat organisaties zichzelf misschien overschatten als het gaat om het vinden van de juiste mensen voor hun belangrijkste posities. Negen op de tien organisaties verwachten dat de strijd om talent in 2016 zal toenemen; 70 procent is ervan overtuigd de belangrijkste posities op te kunnen vullen met interne kandidaten. Maar nu komt het: bijna een derde van de ondervraagde werknemers (28 procent) is van plan in het komende jaar met zijn huidige baan te stoppen. Kortom, als organisaties geen actie ondernemen, zijn de mensen met wie zij van plan zijn hun toekomstige succes te behalen op dat moment al niet meer aanwezig.
Deel van het probleem is dat veel organisaties op dit moment niet in staat zijn succesvol de strijd aan te gaan om talent aan te trekken en te behouden. In het onderzoek van Mercer geeft 85 procent van de organisaties aan dat hun talentmanagementprogramma’s en -beleid toe zijn aan vervanging, maar het starten met en voortzetten van deze veranderingen vereist ondersteuning van leidinggevenden. En wil je als organisatie moderne HR toepassen, dan moet je ook moderne HR-systemen inzetten die kunnen voldoen aan de vraag van technisch onderlegde werknemers.
Mercer is duidelijk over zijn bevindingen: bedrijven die de beste werknemers willen behouden, moeten hun ontwikkelingsprogramma’s voor werknemers en andere processen updaten en uitbreiden. En toch zegt slechts 4 procent van de HR-professionals dat de HR-functie wordt gezien als strategisch partner binnen de organisatie.
Hier zijn we het bij Oracle volledig mee eens. Ons eigen onderzoek – Simply Talent: A Western European Perspective – liet vergelijkbare trends in het westen van Europa zien. We ontdekten dat de meest werkgevers de voorkeur geven aan proactievere, regelmatige interactie met hun managers – verbeteringen die worden ondersteund door betere werknemersbetrokkenheidsinitiatieven. Maar daarnaast bleek dat, wederom, slechts weinig werknemers (3 procent) het belang zien van de rol van de HR-afdeling bij werknemersbetrokkenheid.
Het is duidelijk dat er een kloof is tussen de betrokkenheidsprogramma’s van de business en HR en wat werknemers van hun werkgevers verwachten.
Hoe kunnen organisaties nu een cultuur creëren die de beste mensen aantrekt en aan boord houdt? De eerste stap is investeren in het beter begrijpen van wat hun werknemers motiveert en betrokken houdt. Met HR aan het roer moeten managers de werknemersjourney in kaart brengen, van het moment dat zij in dienst treden tot het pensioen. En op basis daarvan bekijken welke wrijvingspunten er ontstaan en wat er mogelijk is om deze te beperken. Retailers en klantenserviceteams gebruiken deze aanpak ook om de customer journey in kaart te brengen en zo beter aan te sluiten op wat de klant wil.
Regelmatig in gesprek gaan met werknemers is ook van belang. De tijden van de jaarlijkse evaluaties zijn voorbij; tegenwoordig hebben werknemers behoefte aan waardering en willen ze begrepen worden. Dit is alleen mogelijk als leidinggevenden en senior-teamleden frequenter en gerichter gesprekken met werknemers voeren over hun carrière en progressie.
Het belangrijkste is dat er actie uit deze gesprekken voortkomt. Als werknemers het gevoel krijgen dat er niets van deze gesprekken met hun managers terechtkomt, zullen zij eerder op zoek gaan naar een bedrijf dat zijn beloften wel nakomt. Uit ons onderzoek blijkt dat minder dan een derde van de werknemers gelooft dat zijn organisatie proactief bezig is met betrokkenheid met hen. Het is tijd voor een massale verandering in hoe organisaties met hun mensen communiceren.
Werknemers zijn het meest waardevolle middel van iedere organisatie – zowel in daad als in woord. HR moet de leiding nemen in het stimuleren van een werknemersgerichte werkcultuur waar ontwikkeling, training, opleiding en ondersteuning prioriteit zijn. En waar een echte dialoog plaatsvindt tussen de werknemers en hun managers. Die organisaties die zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit hebben de beste kaarten als het gaat om het aantrekken van het juiste talent voor het waarmaken van hun toekomstige ambities.