Je wil feedback. Dat is zeker. Het helpt je vliegensvlug vooruit in je capaciteiten en carrière. Toch schiet feedback geven er vaak bij in, bij je manager. Om feedback vragen is de enige oplossing. Dat kan heel simpel en subtiel – als je het woord “feedback” vervangt, zegt wereldberoemd professor in de psychologie Robert Cialdini.
You are not going to get very far in life based on what you already know.
Charlie Munger (mede-eigenaar Berkshire Hathaway, het grootste bedrijf ter wereld, samen met Warren Buffett).
Vrij vertaald: “Je komt niet verder in het leven, als je je blijft baseren op wat je al wist.” Je hebt feedback nodig om nieuwe informatie uit anderen te plukken, die je kunnen vertellen wat jij nog niet wist over je eigen capaciteiten en prestaties. Die je kunnen wijzen op je blinde hoeken – de dingen die je niet ziet bij jezelf, maar een ander feilloos kan aanwijzen. Feedback helpt je vooruit, of die nu negatief of positief is.
Maar dat wist je waarschijnlijk al.
82% werknemers wil feedback
Een giga Amerikaans kantoor-softwarebedrijf hield de statistieken eens bij over werknemerstevredenheid en -betrokkenheid, met een bijzondere focus op feedback. Circa 50.000 gebruikers lieten zo’n 1,2 miljoen cijfers aan data na sinds 2013, verdeeld over meer dan 150 landen en 1000 bedrijven in de wereld. Een redelijk representatieve weergave van de werkelijkheid, mag wel gezegd worden.
Hun belangrijkste conclusies, op het gebied van feedback:
82% van de werknemers waardeert feedback – positief én negatief – maar 65% van hen die (meer) feedback willen krijgt het niet. Terwijl 58% van de managers denkt genoeg feedback te geven.
Daar loopt iets behoorlijk scheef. Werknemers willen wel, managers haperen daar. Een enorme gemiste kans, want (nog meer data!):
- Feedback geven zorgt voor 15% minder personeels-doorloop in bedrijven.
- 98% haakt productief gezien af, wanneer hij geen feedback ontvangt.
- Betrokken werknemers krijgen in 45% van de gevallen wekelijks feedback. Bij niet-betrokken werknemers slechts 18%.
- 82% waardeert feedback, en 45% zou zelfs wekelijks feedback willen krijgen.
- 92% erkent dat negatieve feedback hen vooruit helpt.
- 69% zou harder werken, als ze vaker positieve feedback (een compliment) zouden krijgen.
Waarom krijgt 65% dan geen feedback, moet 32% meer dan 3 maanden wachten op feedback en weet 42% van de managers dat ze niet genoeg feedback geven?
Waarom je geen feedback krijgt
Een paar redenen:
- 58% van de manager denkt blijkbaar dat ze genoeg feedback geven.
- 99% van de managers (natte vinger statistiek) heeft het “te druk” of “geen tijd” voor feedback.
- Dan is er nog een deel van de managers die “te aardig” zijn om feedback te geven.
Die managers! Maar jij als werknemer bent ook niet geheel vrij van blaam:
- Je vraagt er niet om.
Niet gek, hoor. Het is ook wat ongemakkelijk om erom te moeten vragen. Je manager lijkt (lijkt!) enorm druk en je wil hem of haar niet lastigvallen. Je kan stiekem bang zijn voor negatief commentaar. Of misschien is feedback geven en ontvangen in jouw organisatie überhaupt niet gebruikelijk. Maakt het nog lastiger.
En wat enigszins lastig is, ga je waarschijnlijk liever uit de weg. Maar wat een zonde! Want je weet dat je die feedback nodig hebt, om je blinde hoeken te ontdekken, om je gewaardeerd te voelen en om vooruit te komen. Je weet dat je “niet erg ver in het leven komt, als je je blijft baseren op wat je al weet”.
Ontfutsel daarom wel degelijk wat anderen over je (werk) te zeggen hebben: start met feedback vragen. Want al lijkt het lastig, dat hoeft het niet te zijn. Als je het communicatief-psychologisch op de juiste manier aanpakt.
Door niet meer dan dat ene woordje in je verzoek – “feedback” – te vervangen met een ander woord.
Feedback vragen – zeg geen “feedback”!
Robert Cialdini is een behoorlijk beroemde oud-professor in de psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. In de jaren ‘80 werd hij wereldwijd bekend met het boek ‘Invloed – de 6 geheimen van het overtuigen’.
En hij heeft zo zijn eigen ideeën over hoe je feedback vragen makkelijker maakt. Hij ontdekte een manier die communicatief sterker, resultaatgerichter en gelijkwaardiger is “heb je feedback voor mij”.
In zijn nieuwe boek ‘Pre-suasion’ citeert hij een studie uit 2011 over hulp vragen. Belangrijkste conclusie (voor Cialdini) uit het 60 pagina’s tellend document: om “advies” vragen werkt beter dan om “hulp”, een “mening” of “feedback” vragen.
Prof. Cialdini’s toelichting:
“Wanneer je om iemands mening vraagt, doet die persoon dit: psychologisch gezien zetten ze een halve stap bij je vandaan. Ze maken zich van je los en zoeken het antwoord in zichzelf.
Dit is wat ik je aanraad om in plaats daarvan te zeggen: ‘Kun je me je advies hierover geven?’.
Dit is wat onderzoek aantoont. Om advies vragen maakt dat de ander psychologisch gezien een halve stap naar je toe zet, om in een partner-achtige, samenwerkende state of mind te komen.
Het levert je een “handlanger” op in plaats van een “beoordelaar”, zegt hij. “En wie kun je nog beter als handlanger hebben, dan je baas?” – Goed punt, Cialdini. Goed punt.
Vraag dus om advies en laat je beoordelaar een handlanger worden, die zich (bewezen) vereerd voelt om je te helpen – in plaats van bezwaard om je te beoordelen. Jij krijgt in ruil daarvoor inzicht in je blinde hoeken, op gelijkwaardig niveau – als 2 collega’s die samenwerken om jou volle vaart vooruit te helpen.
Wat een verschil één woord kan maken, om jou heel simpel vooruit te helpen!
Maar hoe pas je dat woord toe, in de praktijk – “mag ik je advies” in plaats van “heb je feedback”? Hoe pak je die vraag goed in, in een helder en effectief verzoek? Zonder dat je 3 maanden op je feedback moet wachten?
Feedback vragen doe je dus (precies) zo
2 opties:
1. Kleine feedback
Je vraagt even tussendoor feedback. Voor een belangrijke klantpresentatie bijvoorbeeld. Vraag rechtstreeks aan je manager of een ervaren collega:
Kun je 5 minuten naar mijn klantpresentatie kijken? Ik hoor graag je advies.
Zie je dat?
- Een tijdsindicatie, zodat de ander “geen tijd” nooit als excuus kan voeren,
- en het feedback vragen, rechtstreeks, onder de noemer “advies”.
2. Grote feedback
Je hebt een grotere feedback-vraag. Feedback vragen doe je hier om bijvoorbeeld op de loop van een heel project terug te kijken, en de rol die jij daarin speelde. Je wil in grote lijnen verbeteren, en vraagt daarom in een e-mailbericht:
Beste Peter,
Afgelopen weken hebben we samengewerkt aan het personeelsadvies voor de gemeente Vught. Ik weet dat jij hier jaren meer ervaring mee hebt dan ik, en ik krijg nog een paar van deze projecten voor mijn kiezen dit jaar. Ik hoor daarom graag je advies over mijn rol in het afgelopen project, zodat ik dat in het vervolg eventueel kan verbeteren.
Wat denk je bijvoorbeeld over:
Hoe leidend ik was binnen het team,
Mijn communicatie richting klant.
Of iets anders dat je opviel.Ik hoop erg op advies waar ik de volgende keer mee aan de slag kan. Wees dus gerust kritisch en praktisch! Heb je daar deze week een kwartiertje tijd voor? Dan kan ik het meteen volgende week doorvoeren, wanneer het volgende project start.
Alvast bedankt!
Hartelijke groeten”
Vertaal dit gerust naar jouw praktijk, maar hou het in elk geval bij een bericht met:
- Een heldere intro over hetgeen waar je feedback over verlangt,
- Het feedback vragen, in de vorm van “advies”,
- Specifieke richtlijnen, waar je graag advies over hebt,
- Benadrukken dat de ander gerust kritisch mag zijn, aardig hoeft niet,
- Een tijdindicatie, om tijd vrijmaken te vereenvoudigen,
- En een gewenste deadline, zodat je geen 3 maanden zit te wachten op feedback.
Samengevat
De meesten van ons (83%) kan feedback echt waarderen, en weet dat het werkt om vooruit te komen – zelfs de negatieve feedback (92%). Maar slechts 58% van de managers denkt genoeg feedback te geven. Terwijl de voordelen enorm zijn, voor alle betrokken partijen.
Feedback ontvangen betekent dus noodgedwongen om feedback vragen. Maar dat lijkt niet altijd even makkelijk.
Gelukkig doet 1 psychologische truc van prof. Robert Cialdini wonderen: vervang het woord “feedback” met “advies” en je bezwaarde beoordelaar zal zich ontpoppen tot enthousiaste handlanger – die je graag op de blinde hoeken in je prestaties wijst en je samen vooruit helpt.
Helder? Doen dan, dat feedback vragen – ehh… “advies” vragen – als je vooruit wil in je capaciteiten en carrière!
Cialdini zou trots op je zijn.