Constructieve feedback is een onmisbaar onderdeel van een succesvol bedrijf. Feedback kan het beste in je werknemers naar voren brengen, en de hechtheid van je team bevorderen. Voor velen is het echter een reden voor stress. Gever of ontvanger, weinigen onder ons kunnen echt goed met feedback omgaan. We zetten daarom 10 tips op een rij om feedback effectiever én makkelijker te maken.
Feedback geven
1. Breng feedback vanuit een ik-boodschap
Zorg dat je feedback bijvoorbeeld begint met “ik voelde me gestrest toen jij vorige week je opdracht niet op tijd bij me inleverde”. Dit klinkt misschien wat zweverig, maar het zorgt er wel voor dat de ander meteen de invloed van zijn gedrag ziet.
2. Geef voorbeelden
Het heeft weinig nut iemand te verwijten dat ze lui zijn. We zijn allemaal weleens lui, maar we werken allemaal vaak ook hard. Door specifieke voorbeelden te geven zorg je dat de ontvanger de feedback niet kan ontkennen.
3. Geef alleen feedback op veranderbaar gedrag
Als je je geïntimideerd voelt door de zware stem van je collega is dat misschien vervelend, maar je collega zal weinig met die kritiek kunnen doen. Zorg daarom dat je alleen kritiek uit op gedrag waar de ander ook echt controle over heeft.
4. Maak ruimte voor een reactie
Geef de ontvanger de ruimte de feedback te interpreteren, en bespreek dan samen hoe je het probleem wilt oplossen. Zo heeft de ontvanger meer controle over het gesprek, en zal hij zich minder overvallen voelen.
5. Begin negatieve feedback niet met een compliment
Het is erg verleidelijk een moeilijk gesprek te beginnen met een complimentje, maar de ontvanger zal hier altijd doorheen prikken. Het is beter aparte momenten vrij te maken voor positieve feedback, zodat deze evenveel waarde heeft als de negatieve feedback.
Feedback ontvangen
6. Schiet niet meteen in de verdediging, en neem het niet te persoonlijk op
Neem de tijd om over de feedback na te denken, de ander vindt het waarschijnlijk ook erg moeilijk om op je af te stappen. Zie de feedback als leermoment, en als kans om jezelf te verbeteren.
7. Vraag om toelichting en maak een samenvatting
Als je de feedback niet helemaal begrijpt, vraag dan even door. Zo weet de ander ook dat je open staat voor de kritiek. Als je het wel denkt te begrijpen, vat het dan samen. Dan weet je meteen of je ook echt op dezelfde lijn zit.
8. Bedank de gever
Het is nooit makkelijk om iemand feedback te geven. Zorg daarom dat je de gever altijd even bedankt, zelf als je het niet met de feedback eens bent.
9. Geef aan wat je met de feedback gaat doen
Dit hoeft natuurlijk niet meteen, je kunt ook aangeven dat je er nog even over na wilt denken. Weet je het wel al? Geef het dan meteen aan, ook als je besluit niets met de feedback te doen. Zo weten beide partijen wat ze in de toekomst kunnen verwachten.
10. Wuif positieve feedback niet weg
Mensen zijn vaak geneigd positieve feedback te ontkennen. Dit lijkt misschien bescheiden, maar hierdoor neem je juist autoriteit van de gever weg. In deze situaties volstaat het om te bedanken, al mag je natuurlijk ook altijd om toelichting vragen.
Pro-tip: Houdt een speciaal notitieboekje bij voor alle positieve feedback die je ontvangt. Als je ego dan toch een dreun krijgt door negatieve feedback kun je altijd even terugbladeren naar eerdere complimentjes.