De werkloosheid in Nederland bevindt zich op het laagste punt in bijna twintig jaar. Tegelijk groeit het aantal vacatures, waardoor er volgens het CBS sinds kort méér vraag dan aanbod is op de arbeidsmarkt. Goede mensen aantrekken en behouden is lastiger dan ooit, en daarom grijpen organisaties elke mogelijkheid aan die ze als werkgever aantrekkelijker kan maken. Maar kijken zij wel voldoende naar de mogelijkheden die secundaire arbeidsvoorwaarden bieden?
De arbeidsmarkt belooft ook ná corona een ander gezicht te hebben dan drie jaar geleden. Mensen willen graag (deels) thuis blijven werken en als werkgever zou je gek zijn daar bezwaar tegen te hebben: mensen blijven productief, zijn gelukkig thuis en de wegen zijn rustiger. In het kader van duurzaamheid zou minder autoverkeer al genoeg reden moeten zijn het hybride werkmodel te omarmen: volgens een studie uit 2020 van CE Delft zou Nederland, als een klein deel van de beroepsbevolking anderhalve dag per week extra thuiswerkt, meer dan 350.000 ton minder CO2 uitstoten.
Maar er kleven ook nadelen aan thuiswerken. Als je huis en kantoor één en dezelfde ruimte zijn, vervagen de grenzen tussen werk en privé. Volgens recent onafhankelijk onderzoek van Markteffect, uitgevoerd in opdracht van Zizo, is ongeveer een derde (31%) van de tweeverdieners ontevreden of ‘neutraal’ over zijn werk-privébalans. Dat zou het streven moeten zijn: iedereen zou er positief tegenover moeten staan. Bijna hetzelfde percentage (29%) van de respondenten zegt ook dat de situatie in het huishouden nu slechter is dan vóór corona. Er gaat iets mis in de thuiswerksituatie, en werkgevers doen er nog niet altijd genoeg aan om het probleem aan te pakken.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Als medewerkers ontevreden zijn over hun huidige werksituatie hebben ze, als ze willen, zo een nieuwe baan gevonden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een manier waarop werkgevers zichzelf aantrekkelijker maken voor een talentvolle arbeidskracht. Vooral als lonen in een sector stabiliseren, of als geld geen drijfveer is, kunnen de secundaire voorwaarden het verschil maken. Een fiets van de zaak of een dagje uit is aantrekkelijk, maar zijn er geen post-corona ideeën die veel waardevoller zijn?
Creativiteit loont
Organisaties zouden veel creatiever kunnen zijn in de manieren waarop zij hun medewerkers tegemoetkomen, en die manieren veel meer ‘op maat’ kunnen bieden. De thuiswerksituatie van een starter, die misschien nog op een studentenkamer zit, is niet dezelfde als die van een moeder met drie kinderen. Hun behoeften zijn ook anders. Vooral als fulltime werkende vader of -moeder is er één ding dat je nooit genoeg kan hebben: vrije tijd, om iets samen met je partner of gezin te kunnen doen. Of om jezelf te verliezen in een goed boek.
Ook extra vrije tijd kun je als secundaire arbeidsvoorwaarde opnemen: in de vorm van het ‘kopen’ van vrije dagen, of in de vorm van hulp aan huis. In hetzelfde onderzoek van Markteffect zegt bijna de helft van de respondenten (44%) méér tijd kwijt te zijn aan het huishouden dan vroeger. Bij een kwart (26%) van de mensen is het huis dan ook ‘minder vaak op orde’ door het thuiswerken. Deze mensen kun je proberen tevreden te houden met een cursus, dagje uit of de fiets van de zaak, maar je kunt creatiever zijn. Je kunt ze dienstverlening aan huis bieden, zodat je tijd vrijmaakt die ze zelf in kunnen vullen.
Hulp aan huis
Of het nu ramen lappen, de auto wassen, werk in de tuin of andere kleine klusjes zijn: 87 procent van de mensen stelt wel eens taken in het huishouden uit. In de meeste huishoudens ligt een stapeltje werk klaar voor hen die bereid zijn de taken uit te voeren. Daar kun je als werkgever op inspringen, door zulke diensten aan jouw medewerkers aan te bieden.
Het is dé secundaire arbeidsvoorwaarde in het hybride werk-tijdperk: hulp in huis. Als mensen hun takenlijst als sneeuw voor de zon zien verdwijnen worden ze vitaler en productiever. Een opgeruimd huis zorgt namelijk voor een opgeruimd hoofd. Mensen wiens huis op orde is kunnen hun laptop sluiten en meteen hun vrije tijd in duiken. Dat levert je als werkgever een betere medewerker op, maar veel belangrijker: je krijgt een meer gelukkige medewerker. Iemand die met plezier voor je werkt, en blijft werken, omdat hij secundaire arbeidsvoorwaarden heeft die passen bij de tijd van nu.