Waarom denken toch zoveel mensen dat emoties niet in gesprekken thuishoren? Het zou zelfs ‘niet professioneel’ zijn. Als jouw gesprekspartner jou irriteert kun je dat wel proberen voor je te houden, maar dit kost je waarschijnlijk veel energie. Energie die je liever stopt in het behalen van het resultaat dat je voor ogen hebt. Daarnaast zijn we als mens helaas(?) niet zo goed in het verstoppen van onze gevoelens. De kans is dus groot dat de ander doorheeft dat jij jezelf aan hem irriteert, wat bij hem ook weer de nodige irritatie zal opleveren. Als hij vervolgens zijn irritatie daarover ook probeert te verstoppen zijn we lekker effectief bezig. Niet dus!
Blijf geen verstoppertje spelen
Ben je door verstoppertje spelen dan professioneel bezig en heb je maximale focus op de inhoud? Forget it. Het is juist professioneel (en het draagt bij aan jouw resultaten in het gesprek) om wél te benoemen wat er aan de hand is. Jij bent toch al met jezelf in gesprek over jouw emoties ten aanzien van het gesprek of je gesprekspartner.
Het is dus veel effectiever om dit gezamenlijk te doen. Natuurlijk pleit ik hiermee niet voor emotionele rollercoasters. Uiteindelijk wil je wel stappen zetten om het conflict op te lossen. Het model hieronder helpt je om op een eenvoudige manier met emoties in gesprekken om te gaan. In elk gesprek kun je 4 niveaus waarop je communiceert onderscheiden: inhoud, procedure, proces en emotie.
Vanuit irritatie wordt zelden een doel behaald
Door het benoemen van jouw irritatie, begrijpt je gesprekspartner wat er aan de hand is en vergroot je de kans dat hij er rekening mee houdt. Een garantie dat dit daadwerkelijk gebeurt is er natuurlijk niet. Je kunt echter wel sturen op het vergroten van de kans op succesvolle communicatie. Overigens is de kans groot dat als jij je irriteert, er ook iets bij je gesprekspartner speelt. En vanuit irritatie wordt zelden een doel behaald. Hoe zinvol is het dan om het hier eerst over te hebben?
Met bovenstaand model hoef je het lang niet altijd over emoties te hebben. Als een interventie op niveau 2 of niveau 3 voldoende is om samen weer naar de inhoud te kunnen is dat helemaal goed. De volgende oneliner is hierbij belangrijk om te onthouden: “Als het moet naar beneden, als het kan omhoog.” Hoe eerder je weer bij de inhoud bent, hoe beter.
Nog een laatste tip: Als je aan je empatisch vermogen wil werken, vraag dan aan je gesprekspartner wat zijn gevoel bij het gesprek is (niveau 4 interventie). Zeker als je zelf al aanvoelt dat het niet helemaal lekker loopt, kan dit een enorme opening bieden.