Bedrijven en organisaties staan dikwijls te popelen om – niet zelden onder druk van stakeholders als raden van bestuur- en commissarissen, klanten en medewerkers – Artificial Intelligence te implementeren. Ze kennen de hoge vlucht die AI neemt, zien veel mogelijkheden en willen liefst de eerste zijn om deze technologie in hun bedrijfsvoering te integreren.
Een van de grote problemen is echter dat veel ondernemingen hun data niet op orde hebben om deze omschakeling te bewerkstelligen. Je kunt AI niet op een willekeurige dataomgeving toepassen als die niet is georganiseerd en opgeschoond. Als er sprake is van veel verschillende systemen met dezelfde soorten data, zul je diezelfde systemen eerst moeten koppelen. Daarvan zie je als bedrijf niet meteen de benefits, maar is absoluut noodzakelijk.
Het is belangrijk dat het fundament van het bedrijf, de data-architectuur, kloppend is. Dat ‘groot onderhoud’ kost tijd, moeite en geld, maar het is een voorwaarde om met AI te beginnen. Dat was het ook al om data-analyse toe te passen, maar met de snelle groei van AI is de noodzaak alleen maar groter geworden.
Daartoe hanteren wij een methode, SAFE AI Framework geheten, die vier punten omvat. Secure , dat wil zeggen dat de infrastructuur op orde en veilig is. Adaptable staat voor de focus op mensen, technologieën en processen en hoe je diezelfde processen slimmer kunt inrichten. Met Factual wil je dat data kloppen en zijn geverifieerd. Met Ethical tenslotte bouw je waarborgen in om ongewenste gevolgen ten aanzien van privacy, persoonsgegevens en ethische kwesties te voorkomen en ook binnen wet- en regelgeving te blijven.
Het blijft belangrijk altijd de vraag te stellen: wát wil je met AI bereiken? Er is sprake van een zekere begripsinflatie. Niet alles is AI en hoeft ook niet met AI gerealiseerd te worden. Wat AI wordt genoemd kan ook met bestaande data-analyses gerealiseerd worden – soms zelfs sneller en makkelijker. De noodzaak om de data op orde te brengen blijft echter onverlet gelden.
Ik vermoed dat binnen twee, drie jaar AI bij Nederlandse bedrijven en organisaties een bepalende rol speelt. Tot die tijd moeten diezelfde bedrijven zich realiseren dat je niet ineens een sprint kunt trekken als je nog aan het kruipen bent.