2021 is een roerig jaar geweest voor Carrie Carrasco, Director Solutions Architect bij een organisatie die open source softwareoplossingen levert. In een interview blikt zij terug op verschillende thema’s die in 2021 centraal stonden. Op welke gebieden er meer winst te behalen valt, welke thema’s onderbelicht zijn gebleven, en welke uitwerking de thuiswerkcultuur heeft gehad op medewerkers. Daarnaast spreekt ze haar diep gekoesterde wens voor 2022 uit.
Hoe was 2021?
Wanneer ik terugdenk aan het jaar 2021 komt er bij mij direct een bekend Nederlands lied geschreven door Danny Vera bovendrijven genaamd Rollercoaster. Het is voor velen een jaar geweest van “Crazy highs and real deep lows”. Niet enkel wat betreft werk maar ook op het persoonlijke vlak. Dit zorgde voor complexe situaties die de emotionele gesteldheid van de medewerkers enorm op de proef heeft gesteld. 2021 mag hierdoor met recht een Rollercoaster genoemd worden.
Hoe groot was de rol van thuiswerken binnen dit proces?
Thuiswerken heeft hier een belangrijke rol bij gespeeld. Dit heeft er mede voor gezorgd dat werk en privé steeds dichter naar elkaar zijn toegegroeid. We maken thuis onverwachte gebeurtenissen mee die zorgen voor een enorm spanningsveld en hoog stressniveau, wat vanzelfsprekend invloed heeft op het werk. Er moet sprake zijn van een harmonie tussen werk en privé. Belangrijk hierbij is om te beseffen dat elk individu binnen de organisatie zijn eigen zorgen en behoeften heeft, die gerespecteerd dienen te worden.
Wat is het medicijn voor deze stressvolle situaties?
Als professionals moeten we leren om wat vaker de pauze-knop in te drukken. Het is belangrijk om af en toe op een “micro-avontuur” te gaan. Een micro avontuur betekent simpelweg dat we zo nu en dan onszelf af moeten sluiten van de online-wereld. Kort iets anders ondernemen om je gedachten te verzetten, en jezelf wat rust te gunnen. Figuurlijk de pauzeknop indrukken. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een rondje te gaan lopen zonder telefoon, of je favoriete muziek op te zetten. De doorslaggevende factor hierbij is persoonlijke verantwoordelijkheid. Het gaat om het herkennen van momenten dat je de pauzeknop in moet drukken, en dat je hier ook daadwerkelijk voor openstaat. Als werkgever moet je dit stimuleren.
Zijn er nog andere thema’s die je aan het hart gaan?
Een ander aspect waar we meer aandacht aan moeten geven is het opbouwen van een goede dosis weerstand, zowel als individu als organisatie. Hier moeten we ook op getraind worden vanuit de organisatie. Alles verandert in rap tempo en veel dingen komen ongepland op ons pad. Het is niet wenselijk als je op dit soort momenten volledig in de stress schiet, en je niet meer weet wat je met jezelf aan moet. We moeten leren om het hoofd te bieden aan dit soort situaties, je moet je in dit soort situaties gesterkt voelen om beslissingen te maken.
Was de transitie naar een thuiswerkcultuur lastig?
Het bedrijf waar ik werkzaam ben is enorm innoverend en flexibel, hierdoor verliep de transitie heel erg soepel. We waren gewend aan een situatie waarin je alles fysiek deed, zoals meetings op kantoor of zelfs meetings in het buitenland. Waarbij ik mijzelf regelmatig de vraag stelde of dit wel echt nodig was? Het reizen kost je immers enorm veel tijd, maar dat was onze mindset op dat moment. De thuiswerkcultuur zorgt ervoor dat we onze tijd een stuk efficiënter kunnen indelen.
Wat belangrijk is om hierbij te benoemen is dat medewerkers zich wel op het gemak moeten voelen om daadwerkelijk efficiënt en productief te zijn vanuit huis. Het voelen van vertrouwen vanuit de werkgever speelt hierbij een belangrijke rol. Een werknemer moet zich comfortabel en gesterkt voelen om verantwoordelijkheid te nemen op dit gebied.
Hoe spreekt de werkgever zijn vertrouwen uit?
Open Leadership.
Wat bedoel je daar precies mee?
Er bestaat een open source community genaamd openorganization.com die dit fenomeen aan de hand van 5 karakteristieken perfect uitlegt. 5 eigenschappen die ook onderling sterk met elkaar zijn verbonden. Dit zijn: transparantie, inclusie, samenwerking, aanpassingsvermogen en gemeenschap.
Een open leider is een leider die gelooft dat openheid leidt tot productieve relaties. Een open leider brengt openheid in de praktijk. Maar om dit werkelijkheid te laten worden moet er nog zeer veel werk worden verzet. We hoeven onszelf niet voor te nemen dat we de wereld in één jaar kunnen veranderen. We moeten het zien als een stip op de horizon waar we op alle niveaus binnen de organisatie naar toe werken. Als de 5 karakteristieken van open leiderschap op dagelijkse basis in de praktijk worden gebracht gaat het vanzelf een stuk natuurlijker aanvoelen.
Het hebben van een open mindset speelt ook een belangrijke rol bij het faciliteren van diversiteit en inclusie. Je welkom voelen staat niet gelijk aan het gevoel hebben dat je onderdeel uitmaakt van het bedrijf. Waarom ben ik verliefd geworden op het bedrijf waar ik nu werk? Omdat ik mij veilig voel en onderdeel ben van het bedrijf. Omdat ik geaccepteerd word om wie ik ben en mezelf kan zijn.
Moeten diversiteit en inclusie meer benadrukt worden in 2022?
Ja, naar mijn mening moeten deze thema’s zeker weten meer benadrukt worden. Deze verantwoordelijkheid ligt vooral bij het topmanagement. Maar het kan niet tot uiting komen als het niet ingebakken zit in de normen en waarden van het bedrijf en de leiders binnen het bedrijf het niet dagelijks in de praktijk brengen. De mensen binnen het bedrijf moeten het echt kunnen zien en voornamelijk kunnen voelen dat deze thema’s belangrijk zijn binnen het bedrijf. Zo lang dat niet het geval is, is het beleid niet effectief en kan er niet worden gesproken van open leiderschap.
Wat is je wens voor 2022?
Mijn droom is dat er meer open leiders komen binnen verschillende lagen van elke organisatie. Dit geeft diversiteit en inclusie binnen organisaties een enorme boost. We moeten het potentieel van elke organisatie ontgrendelen. De talloze mensen die nu werken bij organisaties waar ze zich geen onderdeel van voelen, moeten hun plek vinden. Voor die mensen geldt, om een inspirerende quote van Victor Hugo in de mond te nemen: ‘Niet gehoord worden is geen reden om te zwijgen’.