Hoe krijg je mensen zo ver dat ze meedoen aan je training, de training afmaken en hoe check je of ze er ook nog iets van opgestoken hebben? Een bekend probleem bij met name e-learning is de gebrekkige participatie. Deelnemers beginnen gewoon niet, of klikken even wat rond maar maken de training nooit af. Aan welke knoppen kun je draaien om de participatie in je training omhoog te krijgen?
Kick-off: de kop is eraf
Door samen de eerste stap te zetten, wordt de groep deelnemers enthousiast, weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt en kunnen vragen beantwoord worden. Zo’n gezamenlijke aftrap is natuurlijk ook bevorderlijk voor de sfeer in de groep.
Scan: weten waar je staat
Met een scan kan worden aangetoond hoe de deelnemer ervoor staat. De uitkomst van de scan kan een indicatie geven van de gemaakte groei, of zwart op wit vaststellen wat het niveau van de deelnemer is. Door de scan klassikaal te maken weten alle deelnemers hoe de online training werkt en wordt weerstand weggenomen.
Klassikaal trainen: samen de diepte in
Bij een blended leertraject vindt een deel van de training klassikaal plaats, en een deel wordt door de deelnemers individueel getraind. Het lijkt verleidelijk om deelnemers de theorie zelf te laten doornemen met een e-learning, om dan samen in een klaslokaal het geleerde toe te passen in rollenspellen. Maar dat is niet effectief; deelnemers komen niet genoeg aan de beurt om écht te kunnen oefenen. Laat deelnemers communicatieve vaardigheden vooraf oefenen in TrainTool, om vervolgens gezamenlijk te verdiepen.
Belonen en spelen: het moet wel leuk blijven
Natuurlijk mag een training ook gewoon leuk zijn. Gamification-elementen zoals punten, badges en een competitie tussen afdelingen vergroten de participatie. Bedenk wel wat je beloont en waar je om wil strijden. Zorg dat de aandacht uitgaat naar de inspanning, niet de kale scores.
Deadlines: en nu écht
Jouw deelnemers zijn ook maar mensen. Zet een heldere en haalbare deadline voor de training en blijf daar bij.