Het aantal organisaties dat er van uit gaat dat gelukkige medewerkers ook gezonde en productieve medewerkers zijn, stijgt. Vernieuwende organisaties als Buurtzorg, Coolblue, Guidion, Incentro, Tony Chocolonely en Teamleader (België) floreren door een happy cultuur. Of zij zich hebben laten inspireren door de grondlegger van de positieve psychologie, Martin Seligman, is niet bekend. Maar als er naar hun beleid gekeken wordt, en de kenmerken van geluk die Martin Seligman in zijn boek ‘Gelukkig zijn kun je leren‘ opsomt, is dat niet uit te sluiten.
Focus op kwaliteiten
De positieve psychologie stelt zichzelf drie doelen, het:
• onderzoeken van de sterke punten (‘wat maakt dat iemand ergens goed in is?’)
• verder bouwen op de beste dingen in het leven
• het waardevoller maken van het normale leven en het verbeteren van talent.
Klik hier voor het artikel De sterke punten benadering werkt en zie het als een aanmoediging om in het komende beoordelingsgesprek uit te spreken wat jij in 2017 nu echt graag wilt gaan doen en gaan ontwikkelen!
Je wordt namelijk niet écht gelukkig door je te focussen op jouw tekortkomingen en om daar hard aan te gaan werken. Je kunt je wel beter gaan voelen door uit te zoeken wat jouw kwaliteiten zijn en die in te zetten voor iets wat groter is dan jezelf.
Hoogste tijd voor een bucketlist Beoordelingsgesprek.