Organisaties waar medewerkers werken die elke dag het beste van zichzelf geven en weten op welke wijze zij kunnen bijdragen aan een gemeenschappelijke ambitie zijn de winnaars van morgen. Zij boeren niet alleen financieel beter, maar zijn ook innovatiever en kennen een hogere klanttevredenheid. Hoe nu met continue dialogen tot een betere employee experience te komen?
In continue dialogen vonken met vragen
Bij het beantwoorden van de vraag hoe medewerkers in hun werkzame leven de mooiste reis kunnen maken, vinden Het Nieuwe Beoordelen en employee experience elkaar. Concreet betekent dit meer en meer kwalitatieve contactmomenten waarin besproken wordt hoe medewerkers en organisaties elkaar kunnen versterken. In organisaties die HNB hebben omarmd spreken medewerkers in zogenoemde Continue Dialogen, Het Goede Gesprek en of in Het FIT-gesprek (Functioneren, Inzetbaarheid en Talent) op verschillende tijdstippen met verschillende personen (‘de medewerker kan ook met zichzelf in gesprek gaan’) over duurzaam met plezier lerend presteren. In deze organisaties heeft het afvinken van beoordelingsformulieren plaatsgemaakt voor ‘vonken met vragen’. Met de antwoorden op vragen over bijvoorbeeld talent, vitaliteit, werkplezier en ontwikkeling en de uitkomsten van opdrachten worden acties doorgevoerd om het werkplezier en -beleving van medewerkers verder vergroten. In de 1.001 definities over employee experience komen frequent de onderstaande drie elementen voor en zij onderwerp van gesprek zij in de continue dialogen bepalen:
- voldoening en werkplezier
- ruimte voor persoonlijke- en professionele ontwikkeling
- werk en een werkomgeving die energie geven
Versterk wat werkt!
Uit wetenschappelijk onderzoek van Charissa Freese, senior onderzoeker Tilburg University, blijkt dat voortbouwen op sterke punten een beter startpunt vormt voor ontwikkeling dan repareren van zwakke punten. Verder blijkt dat medewerkers die de ruimte krijgen om de invulling van hun functie af te stemmen op hun unieke kwaliteiten meer zelfvertrouwen krijgen, meer betrokken zijn, beter presteren en minder vaak verzuimen. In één van de continue dialogen kunnen medewerkers aan de hand van de volgende vragen zicht krijgen op hun sterke punten en welke aspecten het werk hun werkplezier vergroten:
- wat geeft mij het grootste werkplezier? Wat doe ik het liefst in mijn werk?
- waar krijg ik energie van?
- wat wil ik over een jaar kennen, weten en kunnen wat ik op dit moment niet weet, kan en ben?
- wat voor werk doe ik graag? Op welke talenten wordt dan een beroep gedaan?
- waar krijg ik vaak complimenten over? Wat zegt dat over wat ik goed kan?
- wanneer ga ik fluitend naar huis (of naar mijn werk)? Wat heb ik dan bereikt? Welke kwaliteiten van mijzelf zet ik dan in?
Een employee journey is de reis die medewerkers maken vanaf het eerste contactmoment met de organisatie tot aan hun afscheid. Gedurende deze reis zijn er vele momenten waarin de organisatie het gedrag of de mening van de medewerker over de organisatie positief of negatief kan beïnvloeden. Met continue dialogen over talentontwikkeling, werkplezier en
functioneren kunnen medewerkers voor de organisatie het beste uit zichzelf halen en een positieve employee experience hebben.