De oude, vertrouwde leasebak is sinds jaar en dag dé manier om nieuw talent aan te trekken. Met een imposante bolide wil geen enkele werknemer het bedrijf ooit verlaten, zo klinkt het vaak. Toch zijn de auto’s van de zaak voor veel aanstormend talent op de arbeidsmarkt geen doorslaggevende factor meer. Integendeel zelfs: talentretentie is niet gelinkt aan het wel of niet krijgen van een leasebak.
Desalniettemin willen werkgevers het juiste talent aantrekken én behouden. Wat zijn dan interessante alternatieven voor de eerdergenoemde auto van de zaak?
1. Ontmoeting en inspiratie
Vanwege de pandemie zijn werknemers maar wat bekend geraakt met hun eigen thuiskantoren. Ze hebben de behoefte aan sociale contacten – offline, niet online. Daarom is het aanbieden van een inspirerende kantooromgeving een ware must binnen talentretentie. In deze omgeving kunnen collega’s elkaar ontmoeten en creatieve ideeën uitwisselen. Het biedt de nodige afwisseling met het thuiskantoor en zorgt voor meer cohesie tussen werknemers.
Je ziet dat het moderne kantoor een soort ‘home away from home’ wordt, waar werknemers met trots klanten ontvangen en elkaar opzoeken om te sparren. Een fijne, inspirerende werkplek betekent daarom veel meer voor werknemers dan een simpele leasebak.
2. De leasefiets
In het nieuws verschijnen er dagelijks berichten over de actuele stand van het klimaat. Talloze auto’s vervuilen de lucht en het gebruik van plastic vormt een onhoudbaar probleem. Daarom is er een steeds grotere groep mensen die een positieve bijdrage wil leveren. Een betere wereld begint immers bij onszelf.
Door werknemers de mogelijkheid te bieden om met een verstrekte fiets naar kantoor te komen, kunnen zij die bijdrage leveren. Voor (erg) lange afstanden is de fiets wellicht geen optie. Maar gemiddeld genomen pakken werknemers de auto voor een rit van 7,5 kilometer. Op basis van een gemiddelde snelheid, berekend door het CBS, duurt deze rit ongeveer 30 minuten. Voor zulke afstanden is de fiets dus een prima alternatief voor de auto – met een positieve impact op het milieu als gevolg.
Wanneer je werknemers de mogelijkheid geeft om een bijdrage te leveren aan een betere wereld, krijgen ze een gevoel van purpose. Daardoor ervaren ze meer plezier in hun dagelijkse leven, wat ook weer een positief effect heeft op het werk.
3. Flexibele verloning
De pandemie heeft er ook voor gezorgd dat bedrijven nieuwe prioriteiten zijn gaan stellen. Voor HR-afdelingen kreeg het correct en op tijd uitbetalen van het loon de hoogste prioriteit. Daarnaast lag in deze tijd de nadruk op kostenefficiëntie. Maar, ook met het oog op de vervanger van de leaseauto, is het verbeteren van de ervaringen van werknemers nu prioriteit. Het invoeren van flexibele verloning ligt in lijn met die verbetering, waardoor werknemers meer controle hebben over hun salaris.
Flexibiliteit is ingewikkeld. Dat is tenminste wat veel werkgevers denken. Daarom blijven ze ver van een vorm van verloning waar werknemers keuzemogelijkheden hebben. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat een correcte uitbetaling dan in het gedrang komt. Echter, zolang je jezelf goed voorbereidt en zorgt voor transparante communicatie, wegen de voordelen, zoals een verbeterde werknemerservaring, zwaarder dan de inspanningen.
4. Frictieloos functioneren
Het aanbieden van een auto van de zaak valt in het rijtje met allerlei andere soorten gadgets, zoals een laptop en telefoon bij de start van een functie. Natuurlijk kunnen zulke voordelen sterk meewegen in de keuze voor een nieuwe baan. Maar veel belangrijker is nog dat de ondersteuning voor al deze gadgets goed is ingericht. Wordt nieuw talent direct geholpen bij eventuele problemen? Of nog beter: kunnen zij alle tools juist toepassen?
Werkgevers denken al gauw aan de voorkant en de manier waarop men iets ziet. In zulke gevallen wordt de achterliggende workflow nog wel eens vergeten. Wanneer iemand met een nieuwe laptop vervolgens vier dagen moet wachten op technische ondersteuning, zal dit niet heel bevorderlijk zijn voor zijn of haar werknemerservaring. Zorg daarom voor een duidelijke employee experience journey waarin alle contactmomenten en eventuele frictiepunten worden gesignaleerd. Door dit vooraf al te onderzoeken en waar mogelijk te optimaliseren, kunnen nieuwe en bestaande werknemers nog beter hun taken uitvoeren.
Talentretentie is en blijft een lastige opgave. Door na te gaan welke voordelen het beste werken om talent aan te trekken en te behouden, kunnen werkgevers met succes inzetten op de toekomst.