Niet voor niets hebben de Universitaire Medische Centra als doelstelling om in de komende drie jaar 10% van de medewerkers uit de auto en op de fiets te krijgen. Het behoeft geen nadere toelichting dat fietsen bijdraagt aan een goede lichamelijke gezondheid. Medewerkers die fietsen zijn minder vatbaar voor griep en verkoudheid, maar ook de grotere gezondheidsrisico’s zoals hart- en vaatziekten worden kleiner door regelmatig te fietsen. Tijdens het fietsen worden de hormonen endorfine en serotonine aangemaakt. Deze hebben een gunstig effect op stress en depressie.
Fiscale fietsregeling
Veel werkgevers hebben een fietsregeling. Doorgaans kunnen medewerkers tegen inlevering van bruto loon, een netto vergoeding ontvangen voor de fiets. Fiscaal gezien gaat de vergoeding bij voorkeur ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Dit is voor de werkgever interessant omdat de vergoeding van de fiets dan kostenneutraal kan plaats vinden. Voor de werknemer is het gunstig omdat de bruto-voor-netto ruil een belastingbesparing oplevert. Al met al een aantrekkelijk arbeidsvoorwaarde.
Met deze regeling wordt in ieder geval het fietsbezit gestimuleerd, maar nog niet per se het gebruik ervan. Uit de voorbeelden die daarvan van de UMC’s bekend zijn, blijkt dat de werkgever het fietsgebruik voor woon-werkverkeer met positieve en negatieve prikkels stimuleert. Tegenover het verminderen van vergoedingen voor kort woon-werkverkeer en het beperken van parkeerfaciliteiten staan het stimuleren van stallingsfaciliteiten, lockers en kleedruimten. Eveneens blijkt het uitproberen van een e-bike en speed pedelac populair.
Met de opkomst van e-bike zien we dat werkgevers zogenoemde ‘poolfietsen’ aanschaffen. Deze fietsen worden gebruikt voor korte zakelijke dienstritten en vormen een goed alternatief voor de auto. Dit geldt vooral voor binnensteden waar het lastig parkeren is.
Zo wordt behalve het woon-werkverkeer ook gestimuleerd dat zakelijke dienstreizen per fiets worden afgelegd. Een nationale ‘fiets-naar-je-klant-dag’ kan aan deze duurzame arbeidsvoorwaarde meer bekendheid geven.
Nog verdere stimulering
Het fietsgebruik voor werkdoeleinden is per 1 januari 2020 nog verder gestimuleerd met een tamelijk gunstige fiscale regeling voor de ter beschikking stelling van een fiets die de medewerker ook voor privé-doeleinden gebruikt. De medewerker betaalt dan loonbelasting over 7% van de waarde van de fiets
Een rekenvoorbeeld
Een werkgever schaft voor een werknemer, die op jaarbasis € 35.000 euro verdient, een elektrische fiets aan van € 2.000. De jaarlijkse bijtelling bedraagt 7% van de consumentenprijs, oftewel € 140. De bijtelling leidt bij de werknemer tot een belastingheffing van circa € 58 per jaar, omgerekend minder dan € 5 per maand.